دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219The Linkage of the Neoliberal Power-Knowledge System:
A Case Study of Thatcherismپیوند نظام دانش-قدرت نئولیبرال؛ بررسی موردی تاچریسم303330168610.22126/ipes.2020.5490.1285FAپوریاپرندوشدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم سیاسی و اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.محمدرضاتاجیکدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم سیاسی و اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.رضانجف زادهاستادیار علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم سیاسی و اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20200708In this study, neoliberalism has been studied as a phenomenon resulting from the rupture in the Keynesian liberal power-knowledge system. Then, with the genealogical method of the neoliberal knowledge system, Thatcherism represents a prototype of the necessary connection between the neoliberal power-knowledge system. For this purpose, the dialectical theoretical framework of the power-knowledge system has been adopted. After intensive examination of the foundations of the neoliberal knowledge system, the political philosophy of neoliberalism has been addressed by dealing with ordo-liberalism and the idea of the social market on the one hand, and the Chicago school as new economic Imperialism on the other. Finally, the necessary connection of this neoliberal system of knowledge/episteme with the system of power finds itself in Thatcherism. The fundamental question in this research is to discover the foundations that led to the rise of neoliberalism and can be found in Thatcherism and Reaganomics as the political machine of this dominant institution. Thus, following the roots of neoliberalism as restructured capitalism in the dialectical theoretical realm of the power-knowledge system and its political manifestation in practice, the present paper follows this articulation under Thatcherism. For this purpose, following the principles of Foucault’s theory of knowledge-power; Foucault’s method of genealogy has been used to understand the lineage of the neoliberal system of knowledge, and a kind of radical hermeneutics is used to understand the outlines of neoliberalism in the formulation of its power-knowledge system called Thatcherism.در پژوهش حاضر نئولیبرالیسم بهمنزلة پدیدهای حاصل از گسست در نظام قدرت ـ دانش لیبرال کینزی بررسی شده است. آنگاه با روش تبارشناسی نظام دانش نئولیبرال، تاچریسم بهمثابة سرنمون و صورت نوعی پیوند نظام قدرت ـ دانش نئولیبرال مطالعه میشود. بدین منظور از چهارچوب نظری دیالکتیکی نظام دانش ـ قدرت استفاده شده است. پس از بررسی مبانی نظام دانش نئولیبرالی، با بررسی اردولیبرالیسم و ایدة بازار اجتماعی ازیکسو و مکتب شیکاگو با عنوان امپریالیسم اقتصادی نوین ازسویدیگر فلسفة سیاسی نئولیبرالیسم بررسی شده است. درنهایت پیوند این نظام دانش/ اپیستمة نئولیبرال با نظام قدرت، در صورت نوعی آن، با عنوان تاچریسم نشان داده شده است. هدف اصلی این پژوهش یافتن مبانی و بنیادهایی است که به قدرتگیری نئولیبرالیسم منجر شده و در تاچریسم و ریگانومیکس به ماشین سیاسی این دستگاه بزرگ تبدیل شده است. بنابراین نوشتار کنونی بهدنبال ریشهیابی رژیم حقیقتمندی نئولیبرالیسم بهمثابة سرمایهداری تجدیدساختاریافته در ساحت نظری دیالکتیک نظام قدرت ـ دانش و ترجمان سیاسی آن در عمل ذیل قدرتگیری تاچریسم است. به این منظور، با استفاده از اصول نظریة دانش ـ قدرت فوکویی از روش تبارشناسی فوکو برای فهم تبارِ نظام دانش نئولیبرال بهره گرفته شده و درنتیجه از نوعی هرمنوتیک رادیکال، با عنوان تاچریسم، برای فهم رئوس نئولیبرالیسم در صورتبندی نظام قدرت ـ دانش آن استفاده شده است.https://ipes.razi.ac.ir/article_1686_30c33f64c3713865e059e9899c1f5e1f.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219China's Belt and Road Initiative in Western Asia from the perspective of international political economy theoriesابتکار کمربند و راه چین در غرب آسیا از دیدگاه نظریههای اقتصاد سیاسی بینالملل331355168710.22126/ipes.2020.4979.1223FAرضاعزیزیدانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.امیر محمدحاجی یوسفیدانشیار علوم سیاسی و روابط بینالملل، دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0001-8795-5018Journal Article20200205China's Belt and Road Initiative (BRI) is basically a global project and thus the existing literature has explored it broadly. This article seeks to explore the literature especially those focused on the BRI’s effects in Western Asia. This literature has tried to explain it by employing international relations and political economy theories. By dividing this literature into four categories of realist, liberalist, constructivist, and Marxist, this article argues that despite the importance of the analysis of BRI in Western Asia by the existing literature, they are often based on predictions without enough objective data and are also reductionist. In a way that some have approached it via power politics (realism), some others through politics of wealth (liberalism), some via identity politics (constructivism), and finally some through the class politics (Marxism). By comparing the existing approaches, this article argues that Keohane and Nye’s theory of international regimes, which is not being used in any existing theory about Belt and Road Initiative in Western Asia, provides a better theoretical framework for analyzing the BRI in Western Asia, because it takes into consideration some important factors such as developments in technological field, the growth rate of gross domestic product, and the governments’ objectives in pursuing economic policies and it fits better the objective data and realities of contemporary Western Asia.ادبیات تولیدی پژوهشگران اقتصاد سیاسی بینالملل دربارۀ ابتکار کمربند و راه چین و تأثیرات آن در غرب آسیا ذیل چهار کلاننظریۀ رئالیستی، لیبرالیستی، سازهانگاری، و مارکسیستی جای میگیرد و غالباً مبتنیبر پیشبینی بدون دادۀ عینی کافی و نیز تقلیلگرا و تکعاملیاند، بهطوریکه برخی صرفاً براساس منطق تدوام و ثبات پدیدهها به سیاست قدرت (رئالیسم)، برخی در فضای جهانیشدن اقتصاد به سیاست منفعت (لیبرالیسم)، برخی براساس معنا، هویت، و ملیت به سیاست هویت (سازهانگاری)، و درنهایت برخی هم براساس طبقه، سلطه، و امپریالیسم به سیاست سلطۀ طبقاتی (مارکسیسم) به آن توجه کردهاند. سؤال این مقاله این است که کدام نظریه تأثیرات ابتکار کمربند و راه در اقتصاد سیاسی غرب آسیا را بهتر تبیین میکند. با مقایسۀ این کلاننظریهها، ایدۀ این مقاله این است که مفهوم رژیمهای بینالمللی اقتصادی کیوهان و نای در کتاب <em>قدرت و وابستگی متقابل</em><strong>، </strong>بهویژه مدل فرایندهای اقتصادی آنان، که شبیه روندهای سهگانۀ یادشده است، بهمثابۀ نظریۀ میانبرد که به آن واقعگرایی تعدیلیافته هم میگویند، مفاهیم نظری مناسبتری برای توصیف و تبیین پیچیدگی ابتکار کمربند و راه در غرب آسیا فراهم میسازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ابتکار کمربند و راه در غرب آسیا موجب تقویت و افزایش کالاهای عمومی مانند سرمایه، خدمات، و کار شده و بهتبع باعث تقویت همکاری اقتصادی، سرمایهگذاری، فناوریهای حملونقل و ارتباطات، و نیز افزایش انگیزۀ دولتها برای تقویت اقتصادمحورشدن سیاست خارجی شده است.https://ipes.razi.ac.ir/article_1687_45af935a8877d8c54d4c7739d7965d01.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219An analysis of the American-led Global Liberalism Impact on the Rise of Trumpismتحلیل نقش گلوبالیسم لیبرال آمریکا در ظهور و تعمیق ترامپیسم357382168910.22126/ipes.2021.6045.1338FAعبدالهقنبرلودانشیار روابط بینالملل، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.Journal Article20201229Donald Trump got more than 74 million votes in the 2020 presidential election, making a record for the defeated presidential candidate in the United States history. Trump managed to get this result, while he and his administration had been under a wave of accusations including racism, populism, and mismanagement at home and abroad. The 2020 election results indicated that Trump's nationalist discourse despite rejecting the values of a liberal international order, has taken deep roots across the US society. This article aims to answer the question of why the United States during the Trump presidency turned against the US-led liberal international order. In response, this article focuses on the increasing costs of US hegemonic role in international relations. The article as a mixed-method research focuses on the theory of hegemonic stability, arguing that Trumpism has been a result of American hegemonic foreign policy during recent decades.دونالد ترامپ در انتخابات سال 2020 با وجود واگذاری نتیجه، موفق به کسب بیش از 74 میلیون رأی شد که رکورد درخورتوجهی برای کاندیدای شکستخورده در این کشور است. این نتیجه درحالی حاصل شد که وی و دولتش طی چهار سال آماج انتقادات و مخالفتهای داخلی و خارجی گستردهای قرار داشتند. انتخابات 2020 نشان داد که باورهای ناسیونالیستی ترامپ بهرغم تقابل آشکار با گفتمان هژمونی لیبرال، که چند دهه در سیاست آمریکا حاکم بوده، نفوذ گستردهای در کشور یافته است. سؤال مقالة حاضر این است که چرا آمریکا در دورة ترامپ در مسیر ناسیونالیسم و ضدیت با گلوبالیسم هژمونیطلبانة لیبرال قرار گرفت؟ فرضیة مقاله این است که هژمونی دولت آمریکا در دورة گلوبالیسم مسائل و هزینههایی به بار آورد که تدریجاً موجب تقویت ناسیونالیسم تندروانه و حمایتگرایانه در کشور شد. مقاله بهلحاظ نظری از تئوری هژمونی لیبرال در روابط بینالملل بهره گرفته است و از نظر روشی به ترکیب دادههای کمی و کیفی گرایش دارد.https://ipes.razi.ac.ir/article_1689_ee2d994225f69251a6b129855a714bd1.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219China's Financial Multilateralism Initiative and Challenging the International Financial Order (2008-2019)ابتکار چندجانبهگرایی مالی چین و چالش نظم مالی بینالمللی (2008-2019)383408169010.22126/ipes.2021.5019.1227FAسعیدمیرترابیاستادیار روابط بینالملل، گروه روابط بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.ارسلانقربانی شیخ نشیناستاد روابط بینالملل، گروه روابط بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.سید علیمنوریاستادیار روابط بینالملل، گروه روابط بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.محسنکشوریان آزاددانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20200205The financial order of the international political economy after World War II with the center of the United States and its partners was formed on the basis of the Bretton Woods Conference of 1944, and since then the IMF and World Bank have served as key representatives of this order in the world economy. China's rise and expansion of its influence and economic power, It has led us to see more of this actor in the financial field of international political order. The purpose of this article is to study China's financial minilateralism and its impact on the financial order of the international political economy and the analytical-explanatory method will be answered to this question of how China's financial multilateralism has challenged the international financial order since the 2008 financial crisis? In response, it is assumed that after the 2008 financial crisis, China has created a New parallel historical block to the international financial order by spreading the idea of financial multilateralism to abroad, thereby has challenged the hegemonic position of the existing financial order. The findings show that China has tried by normalization and dissemination Chinese ideas through the Asian Infrastructure Investment Bank, Unconditional Loan Procedures, the BRICS Finance and Reserve Fund, and financial and monetary cooperation with other countries in the framework of the Silk Road Revival Project organized a new type of financial minilateralism outside institutions such as the World Bank and the IMF and created a new configuration in the historical structure of the international institutional order.نظم مالی اقتصاد سیاسی بینالملل پس از جنگ جهانی دوم با محوریت آمریکا و شرکا براساس مفاد کنفرانس برتن وودز در 1944م شکل گرفت و پسازآن صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی درجایگاه نمایندگان اصلی این نظم در عرصة اقتصاد جهانی فعالیت کردند. ظهور چین و افزایش دامنة نفوذ و قدرت اقتصادی آن سبب شده است تا عرصة مالی نظم اقتصاد سیاسی بینالملل روزبهروز شاهد نقشآفرینی بیشتر این بازیگر باشد. هدف این مقاله مطالعة چندجانبهگرایی مالی چین و بررسی تأثیر آن در نظم مالی اقتصاد سیاسی بینالملل است و با روش تحلیلی ـ تبیینی به این سؤال پاسخ داده میشود که پس از بحران مالی 2008 چندجانبهگرایی مالی چین چگونه نظم مالی بینالمللی را بهچالش کشیده است؟ در پاسخ فرض بر این است که پس از بحران مالی 2008، چین با انتشار ایدة چندجانبهگرایی مالی به بیرون، بلوک تاریخی جدیدی موازی با نظم مالی بینالملل ایجاد کرده و از این طریق موقعیت هژمونیک نظم مالی موجود را بهچالش کشیده است. یافتهها نشان میدهد، چین با هنجارسازی و انتشار ایدههای چینی از طریق بانک آسیایی زیرساخت رویة وامهای بدون شرط، صندوق مالی و ذخیرة بریکس، و همکاری مالی و پولی با دیگر کشورها در چهارچوب طرح احیای جادة ابریشم تلاش کرده است تا نوعی جدید از چندجانبهگرایی مالی را خارج از نهادهایی همچون بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول سازماندهی و پیکربندی جدیدی را در ساختار تاریخی نظم نهادی بینالملل ایجاد کند.https://ipes.razi.ac.ir/article_1690_10b6a7e8086ea93acc320de77c39fdbe.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219From Hegemony To Bismarkian Order and Offshore Balancing: U.S. Grand Strategy towards Russia
after Cold Warاز هژمونی تا نظم بیسمارکی و توازن فراساحلی: استراتژی کلان آمریکا درقبال روسیۀ پس از جنگ سرد409440169110.22126/ipes.2021.5491.1286FAمجیدروحی دهبنهگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانعباسامیریدانشگاه آزاد اسلامی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.Journal Article20200708Achieving regional and global order and security has always been one of the most important priorities and goals of the great powers. To achieve this, various approaches and strategies are being pursued by these powers in different parts of the world where the hegemonic approach is very thought-provoking. Hegemony is an order in which a great power alone plays a key role in the regions and tries to manage the security relations and communications of the regions through this. The hegemony in US politics and world order after the Cold War in the post-Soviet region has been very important and decisive. Using descriptive-analytical methods and library resources, this article, while conceptualizing the hegemonic order and its components, wants to address the question that how the United States did managed its relations in the post-Soviet region, especially with regard to Russia, after the Cold War through hegemony? Experimental and practical evidence suggests that, given Eurasia's importance to the hegemonic order of the United States, the United States pursue with three methods of nineteenth-century British balancing, Bismarkian policy (alliance, coalition, and economic, political, and military means), as well as a stabilization method based on the theory of hegemonic stability (American Pax Order), has faced security threats in the region. In this way, it has tried to manage its relations with countries in the post-Soviet region, especially with Russia and even China. Theoretical analysis of this hypothesis is based on Paul Papayano's theory in the book Security Order of Lake and Morgan and Hegemonic Stability Gilpin.دستیابی به نظم و امنیت منطقهای و جهانی همواره از مهمترین اهداف قدرتهای بزرگ بوده است. برای دستیابی به این منظور، رویکردها و راهبردهای مختلفی از جانب این قدرتها در مناطق مختلف جهان در پیش گرفته میشود که از میان آنها رویکرد هژمونیک بسیار قابلتأمل است. هژمونی یعنی نظمی که طی آن یک قدرت بزرگ بهتنهایی نقش اصلی را در مناطق ایفا میکند و سعی دارد تا از این طریق روابط و مناسبات امنیتی منطقهای را اداره و مدیریت کند، در سیاست و نظم جهانی و منطقهای ایالات متحدۀ آمریکا پس از جنگ سرد در مناطق پساشوروی بسیار مهم و تعیینکننده بوده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، ضمن مفهومسازی نظم هژمونیک و مؤلفههای آن، میخواهد به این پرسش بپردازد که ایالات متحدۀ آمریکا پس از جنگ سرد چگونه از طریق هژمونیک روابط و مناسبات خود را در مناطق پساشوروی و بهویژه درقبال روسیه مدیریت کرده است. شواهد تجربی و عملی نشان میدهد باتوجهبه اهمیت اوراسیا برای نظم هژمونیک آمریکا، این کشور با سه شیوۀ موازنهگری بهسبک بریتانیای قرن نوزدهم، سیاست بیسمارکی (اتحاد، ائتلاف، ابزارهای اقتصادی، سیاسی، نظامی، و تحریم)، و همچنین روش استیلاجویانۀ مبتنیبر نظریۀ ثبات هژمونیک (نظم پاکس آمریکانا) به مواجهه با تهدیدهای امنیتی منطقه رفته و از این طریق تلاش کرده است تا روابط خود را با کشورهای واقع در مناطق پساشوروی و بهویژه با روسیه و حتی چین مدیریت کند. این فرضیه براساس نظریۀ پل پاپایانو و نظریۀ ثبات هژمونیک تحلیل نظری شده است.https://ipes.razi.ac.ir/article_1691_1acbcd795ce7b8e1eb3a31140996d9c9.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219Opportunities of the Shale Revolution for the European Union's Regional Energy Security Complexفرصتهای انقلاب شیل برای مجموعۀ امنیتی منطقهای انرژی اتحادیۀ اروپایی441471169710.22126/ipes.2020.5143.1242FAعلیآدمیدانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، گروه روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.مجیدرضامومنیاستادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، گروه روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.محمد حسینانصاریکارشناسارشد مطالعات منطقهای گرایش مطالعات اروپا، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20200317Developing and economizing the unconventional energy resources extraction or, in other words, the Shale Revolution, is a new global capacity that could change the current situation of economic relations and security of energy in the world. This new development has created opportunities for the European Union to strengthen its energy security. This article aims to identify opportunities associated with the Shale Revolution for the EU and evaluate the EU's capacity to exploit these opportunities. The main question is, what opportunities does the Shale Revolution provide for enhancing the energy security of the European Union? This study hypothesizes that exploiting of Shale resources reduces the possibility of securitization of energy within the EU's regional energy security complex. By using the descriptive-analytical approach, it was concluded that the extraction of Shale resources would not be possible at least in the short time within the EU. However, using the benefits of Shale extraction in other states, by diversifying imported energy sources and suppliers, reduces the possibility of securitization of energy within the EU's regional energy security complex, and by stabilizing global energy prices due to the increment of supply, could further strengthen the EU's energy and economic security.گسترش و اقتصادیشدن استفاده از فناوری استحصال از منابع نامتعارف انرژی یا بهعبارتی انقلاب شیل ظرفیتی جدید در عرصۀ بینالمللی است که میتواند وضعیت فعلی روابط اقتصادی و امنیت انرژی در جهان را دستخوش تغییر سازد. این تحول جدید فرصتهایی را پیشروی اتحادیۀ اروپایی برای تقویت امنیت انرژی خود قرار داده است. این مقاله با هدف شناسایی فرصتهای مترتب بر انقلاب شیل برای اتحادیۀ اروپایی و همچنین ارزیابی ظرفیتهای اتحادیه برای بهرهبرداری از این فرصتها نگاشته شده است. سؤال اصلی آن است که انقلاب شیل چه فرصتهایی را برای تقویت امنیت انرژی اتحادیۀ اروپایی فراهم میآورد. فرضیۀ این پژوهش آن است که استفاده از منابع شیل از امکان امنیتیشدن انرژی در درون مجموعۀ امنیتی منطقهای انرژی اتحادیۀ اروپایی میکاهد. با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی این نتیجه حاصل شد که بهرهبرداری از ذخایر شیل در داخل اتحادیۀ اروپایی حداقل در کوتاهمدت امکانپذیر نیست. اما بهرهگیری از منافع تولید شیل در سایر کشورها، از طریق ایجاد تنوع در مبادی و منابع انرژی وارداتی، از امکان امنیتیشدن انرژی در درون مجموعۀ امنیتی منطقهای انرژی اتحادیۀ اروپایی میکاهد و نیز از طریق ایجاد ثبات در قیمت جهانی بهواسطۀ افزایش عرضه امنیت انرژی و اقتصادی اتحادیه را تقویت میکند.https://ipes.razi.ac.ir/article_1697_1043dfcdceb49e966d853e70c47af52a.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219Technology Transfer Policy Making in Developing Countries and the Position of Government in itسیاستگذاری انتقال تکنولوژی در کشورهای درحالتوسعه و جایگاه دولت در آن473509169810.22126/ipes.2020.5361.1270FAفرزانهنوریدانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.سهرابدل انگیزاندانشیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.بیژنرضاییاستادیار مدیریت و کارآفرینی، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20200530Technology is one of the most important elements of power and wealth (political economy) in today's world. The ease and posibility of technology transfer has always been one of the concerns of governments and economic activists in countries around the world. Technology transfer methods and models vary based on the experiences of countries around the world. The government's macro-view on the issue of technology transfer requires attention to the area paradigmatic as well as the executive and step-by-step view. In this paper, using documentary study, the factors affecting technology transfer in seven selected countries of Germany, Japan, China, South Korea, UAE, India and Turkey have been identified by qualitative content analysis method. Purposive non probability sampling was performed. Data are analyzed by conventional content analysis. Then, using comparative study and Boolean algebra method, the identified factors are divided into two groups of necessary causes and contributing causes. By using these factors, a model of technology transfer has been presented, which can be used as a platform for policy-making in the field of technology transfer at the macro level of the country. In addition, the role of government in technology transfer has been discussed and experts and elites of countries have been introduced as the main trustees of technology transfer.تکنولوژی از مهمترین عناصر قدرت و ثروت (اقتصاد سیاسی) در جهان امروزی محسوب میشود. سهولت و امکانپذیری انتقال تکنولوژی همواره از دغدغههای دولتها و فعالان اقتصادی در کشورهای جهان بوده است. روشها و مدلهای انتقال تکنولوژی براساس تجارب کشورهای جهان متفاوت است. نگاه کلان و از جانب دولت به موضوع انتقال تکنولوژی نیازمند توجه به حوزههای پارادایمیک و حوزههای اجرایی و مرحلهای است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعة اسنادی عوامل مؤثر در انتقال تکنولوژی در هفت کشور منتخب آلمان، ژاپن، چین، کرة جنوبی، امارات متحدة عربی، هند، و ترکیه به روش تحلیل محتوای کیفی شناسایی شده است. نمونهگیری به روش غیرتصادفی هدفمند بوده است. دادهها به روش تحلیل محتوای عرفی تحلیل شدهاند. سپس با استفاده از مطالعة تطبیقی و روش جبر بولی عوامل شناساییشده به دو گروه علل لازم و مشارکتکننده تقسیم شدهاند. بهکمک این عوامل مدل پیشنهادی از انتقال تکنولوژی ارائه شده است که میتواند بهمنزلة بستر سیاستگذاری در حوزة انتقال تکنولوژی در سطح کلان کشور استفاده شود. علاوهبر آن، نقش دولت در انتقال تکنولوژی موردبحث قرار گرفته است و متخصصان و نخبگان کشورها درمقام متولی اصلی انتقال تکنولوژی معرفی شدهاند.https://ipes.razi.ac.ir/article_1698_230a3106f052522413926ca13876fe0a.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219Saudi Arabia's Political Economy in the Red Seaاقتصاد سیاسی عربستان سعودی در دریای سرخ511536169910.22126/ipes.2021.5665.1304FAعلیعلیزادهپژوهشگر مرکز مطالعات راهبردی دفاعی، تهران، ایران.حامدکاظمیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکدة علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20200831Political and economic relations between the Persian Gulf states and the Red Sea countries, along with their historical background, have been accompanied by many ups and downs. With the intensification of disputes and rivalries between Persian Gulf states in the light of the revolutionary developments in the Middle East in 2011 onwards, these rivalries and alliances also covered other areas, including the Red Sea, and the Red Sea enjoyed a strategic position in the strategic policies of the Persian Gulf countries, especially Saudi Arabia. Saudi Arabia became a major player in the political and economic scene of this strategic region by deepening its economic and political strategies in the Red Sea. In this article, the aim is to use the approach of international political economy and focusing on the Red Sea and Horn of Africa region, to find the goals and reasons for the economic and political presence of Saudi Arabia in this region. The main question is, what are the economic and political benefits of Saudi Arabia in the Red Sea? Our hypothesis is: economic goals such as maritime trade, economic investments and implementation of economic projects and political goals such as regional coalition building, weakening the power of Turkey / Qatar and Iran / Ansaru Allah Yemen the most important variables and economic and political advantages of Saudi Arabia are in the Red Sea. Findings show that the Red Sea has a strategic priority in the view of Saudi leaders to be able to develop their power in this strategic region and this goal is being pursued simultaneously with economic and political tools.مراودات سیاسی و اقتصادی کشورهای حوزة خلیج فارس و حاشیة دریای سرخ، درعین سابقهای تاریخی، با فراز و نشیبهای فراوانی همراه بوده است. با تشدید رقابتهای دولتهای حاشیة خلیج در پرتو تحولات انقلابی خاورمیانه در سال 2011 بهبعد، این رقابت و یارگیریها مناطق دیگری از جمله دریای سرخ را نیز در بر گرفت و دریای سرخ از جایگاهی استراتژیک در سیاستهای راهبردی کشورهای حاشیة خلیج فارس و بهویژه عربستان برخوردار شد. عربستان با تعمیق استراتژیهای اقتصادی و سیاسی خویش در دریای سرخ به بازیگر اصلی صحنة سیاسی و اقتصادی این منطقة راهبردی تبدیل شد. در این نوشتار هدف این است تا با بهرهگیری از رویکرد اقتصاد سیاسی بینالملل و با تمرکز بر منطقة دریای سرخ و شاخ آفریقا، اهداف و دلایل حضور اقتصادی و سیاسی عربستان را در این منطقه ریشهیابی کنیم. سؤال اصلی این است که مطلوبیتهای اقتصادی و سیاسی عربستان برای حضور گسترده در دریای سرخ چیست؟ فرضیة پاسخ به این پرسش این است که اهداف اقتصادی مانند تجارت دریایی، سرمایهگذاریهای اقتصادی، عملیاتیکردن پروژههای اقتصادی و اهداف سیاسی مانند ائتلافسازی منطقهای، و تضعیف قدرت محور ترکیه/ قطر و محور ایران/ انصارالله یمن مهمترین متغیرها و مطلوبیتهای اقتصادی ـ سیاسی عربستان در دریای سرخ را تشکیل میدهند. یافتههای پژوهش نشاندهندة اولویت استراتژیک دریای سرخ در نگاه رهبران سعودی برای بسط و توسعة قدرتی گستردهتر در این جغرافیای راهبردی است و این هدف توأمان با اهرمهای اقتصادی و سیاسی در حال پیگیری است.https://ipes.razi.ac.ir/article_1699_3272146a46a2d840d969e458158e9302.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219Iran's Political Settlement and Challenges for Effective Industrial Policyاستقرار سیاسی ایران و چالشهای سیاستگذاری صنعتی کارآمد536563170010.22126/ipes.2021.5867.1320FAبرزینجعفرتاش امیریپژوهشگر پژوهشکدۀ مطالعات فناوری، تهران، ایران.Journal Article20201029In recent years, the framework of political settlement to understand the differences in the performance of institutions in different contexts has been considered by researchers and policy makers around the world. Contrary to conventional analysis, which limits the failure of institutions to the capability of the state or cultural factors, this framework holds that the distribution of power determines the effectiveness of an institution. The distribution of organizational power of stakeholders determines whether these groups support, resist, or distort a particular policy or institution based on their "interests" and "capabilities." Thus, by understanding the distribution of organizational power, one can understand the reasons for the not so successful performance of a policy or an institution in a particular political context. In this study, by examining the developments of Iran's political settlement, an attempt was made to examine the challenges of using industrial policy in the political and economic context of Iran. The macro-implications of the Iranian political settlement show that the short-term horizon and low executive capacity of the government, which is the result of a competitive patron-client political structure alongside influential companies, have greatly increased the risk of policy capturing. Setting precise, specific and conservative goals can increase the chances of industrial policy success to some extent. Supporting wholly privately owned enterprises with less political influence can also be another way to reduce the risk of protectionist policies to be captured. Finally, it should be noted that in the current political settlement of Iran, the capture of government supportive policies by SOEs and para government companies is likely to be very high, and therefore any supportive policy should be formulated according to this policy trap.چهارچوب استقرار سیاسی برای درک تفاوت عملکرد نهادها در بسترهای مختلف در سالهای اخیر موردتوجه پژوهشگران و نهادهای سیاستگذاری دنیا قرار گرفته است. این چهارچوب برخلاف تحلیلهای مرسوم، که عدم موفقیت نهادها را به توانمندی دولت یا عوامل فرهنگی محدود میکند، معتقد است توزیع قدرت تعیینکنندة کارآمدی نهاد است. توزیع قدرت سازمانی گروههای ذینفع تعیین میکند که این گروهها براساس «منافع» و «توانمندی» خود از سیاست یا نهاد خاص حمایت، دربرابر آن مقاومت یا آن را منحرف میکنند. ازاینرو، با فهم توزیع قدرت سازمانی میتوان به دلایل عملکرد نهچندان موفق سیاست یا نهاد در بستر سیاسی خاص پی برد. در این پژوهش با بررسی تحولات استقرار سیاسی ایران سعی شده است تا چالشهای بهکارگیری نهاد سیاست صنعتی در بستر سیاسی و اقتصادی ایران بررسی شود. دلالتهای کلان استقرار سیاسی ایران نشان میدهد که افق کوتاهمدت و توانمندی پایین اجرای دولت، که نتیجة استقرار سیاسی حزبی رقابتی است، کنار بنگاههای اقتصادی صاحبنفوذ خطر تسخیر سیاست صنعتی را بسیار بالا برده است. تعیین اهداف دقیق، مشخص، و محافظهکارانه میتواند امکان موفقیت سیاست صنعتی را تاحدی افزایش دهد. همچنین حمایت از بنگاههای اقتصادی کاملاً خصوصی، که نفوذ سیاسی کمتری دارند، میتواند راهحل دیگری برای کاهش خطر تسخیر سیاستهای حمایتی باشد. درنهایت باید توجه داشت که در استقرار سیاسی فعلی ایران، احتمالا تسخیر سیاستهای حمایتی دولت از سوی بنگاههای دولتی و شبهدولتی بسیار زیاد است و ازاینرو هرگونه سیاست حمایتی باید باتوجهبه این تلة سیاستی تدوین شود.https://ipes.razi.ac.ir/article_1700_73c53b50d3cc261878861ebff87867ee.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219A Comparative Analysis of Political & Economic Components of political Instabilities in the Islamic Republic's
Six Political Lifeتحلیل تطبیقی مؤلفههای سیاسی و اقتصادی بیثباتیهای سیاسی در ادوار ششگانة حیات جمهوری اسلامی565594170110.22126/ipes.2021.5579.1296FAسمیهاحمدیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.عباسحاتمیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20200806This article attempts to compare thePolitical & Economic Components of political instability in the Islamic Republic's six political life spans from 1979 to 2013 through the seven variables of economic protests, guerrilla Wars, political division, foreign variables, coup, electoral disputes and internal riots. The first comparative finding of the paper is that among the seven variables studied, the guerrilla Wars, economic protests and coup variables had the least impact and the political divisibility variable had the most periodic effect on the occurrence of political instability. The second finding is that the first period had the highest frequency of variables causing political instability and the third period had the least frequency. The third finding of the paper is that the Components of instability have had dynamic and transient nature. As the variables of the guerrilla Wars, the political assassinations and coups that prevailed in the first period have replaced variables like electoral disputes from the fourth period onwards. And reflect the unstable nature of the components of political instability in Iran. Fourth, it shows that the component of political division, unlike other components, has always existed in all periods of political life of governments and reflects the stable nature of the components of political instability in Iran. Finally, by taking an explanatory approach, the article shows to what extent the historical aspects, nature and structure of the government and the actions of political agents have contributed to the stable & unstable nature of the components of political instability in Iran.این مقاله با استفاده از روش مقایسهای ذیل رهیافت جامعهشناسی تاریخی میکوشد تا مؤلفههای سیاسی و اقتصادی معرف بیثباتی سیاسی را در ادوار ششگانة حیات جمهوری اسلامی طی سالهای 1357-1392 از طریق مؤلفههای هفتگانه شامل ناآرامیهای اقتصادی، درگیریهای جداییطلبانه، انشقاق سیاسی، عوامل خارجی، کودتا، مناقشات انتخاباتی، و ناآرامیهای سیاسی تحلیل تطبیقی کند. بر این اساس، مقاله نخست نشان میدهد از میان مؤلفههای مزبور درگیریهای جداییطلبانه، کودتا، و ناآرامیهای اقتصادی کمترین نقش و انشقاق سیاسی بیشترین نقش را در وقوع بیثباتی سیاسی در ایران دورة موردبررسی داشتهاند. دوم، مشخص میکند بیشترین تعداد مؤلفههای بیثباتی سیاسی در دورة اول و کمترین تعداد در دورة سوم وجود داشته است. سوم، نشان میدهد مؤلفههای بیثباتی سیاسی در ایران در بیشتر مواردی مانند درگیریهای جداییطلبانه، ترورهای سیاسی، کودتا، و جنگ، که در دورههای اول تفوق داشتهاند، از دورههای چهارم بهبعد جای خود را به مؤلفههایی مانند مناقشات انتخاباتی دادهاند و بدینسان ماهیت ناپایدار مؤلفههای بیثباتی سیاسی در ایران را منعکس کردهاند. چهارم، مشخص میکند مؤلفة انشقاق سیاسی برخلاف سایر مؤلفهها در تمامی ادوار حیات سیاسی دولتها همواره با ماهیتی پایدار وجود داشته است. درنهایت مقاله با درپیشگرفتن رویکرد تبیینی نشان میدهد که ساختارهای تاریخی، ساختار دولت، و کنش کارگزاران سیاسی چرا و چگونه بر پایداری و ناپایداری مؤلفههای بیثباتی سیاسی در ایران اثر گذاشته است.https://ipes.razi.ac.ir/article_1701_9d6a1ebe6efaefbf9a75d15501aad2f1.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219The Political Economy Approach to the Economic Policies during Ahmadinejad's Presidencyرویکرد اقتصاد سیاسی به سیاستهای اقتصادی دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد595627170210.22126/ipes.2020.3776.1083FAعلیرضاسمیعی اصفهانیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.حوریهدهقاندکترای علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.علیمختاریاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.zovqtعلیباقری دولت آبادیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.Journal Article20190512Ahmadinejad's rise to power in Iran's political structure was accompanied by a new round of economic policies. Iranian analysts have examined these policies from a variety of perspectives, while some believe that the economic orientation of this period was closely related to economic populism. Based on this, the main question of the preliminary research is that the economic policies of Mahmoud Ahmadinejad's presidential period are relative to the macroeconomics of populism? The present paper attempts, from the perspective of political economy, using Durran Bush and Edwards' macroeconomic popolism) in the form of a populist approach as a political strategy and at the level of economic policy-making) while revising Ahmadinejad's economic policies, an explanation of the relationship between these policies and populist approaches to the economy as well as its consequences for the economy of Iran. The research findings show that Ahmadinejad, on the basis of populist economic policy makers, promised to support his supporters of poverty and inequality and the revival of justice, he worked with oil revenues to implement expansionary economic policies in the first two years of his presidency. Which ultimately led to the spread of liquidity, inflation, and recession, after which, since 2009, due to lower oil revenues, the ninth government turned to stabilizing policies and reduced its subsidies and economic development plans.دستیابی احمدینژاد به قدرت در ساختار سیاسی ایران با دور جدیدی از سیاستگذاریهای اقتصادی همراه بود، بهگونهایکه بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران اقتصاد ایران به این باور رسیدند که جهتگیریهای اقتصادی این دوره پیوند نزدیکی با پوپولیسم اقتصادی داشته است. بر این پایه، پرسش اصلی پژوهش پیشرو این است که سیاستهای اقتصادی دورۀ ریاستجمهوری محمود احمدینژاد چه نسبتی با اقتصاد کلان پوپولیستی دارد. نوشتار حاضر تلاش میکند تا از منظر اقتصاد سیاسی و با بهرهگیری از نظریۀ «اقتصاد کلان پوپولیسمِ» دورن بوش و ادواردز (که در قالب رویکرد <em>پوپولیسم به</em><em></em><em>مثابۀ استراتژی سیاسی</em> و در <em>سطح سیاستگذاری اقتصادی</em> ارائه شده است)، ضمن بازخوانی سیاستهای اقتصادی دولت احمدینژاد، نسبت این سیاستها با رویکردهای پوپولیستی به اقتصاد را موردبررسی و همچنین پیآمدهای آن برای اقتصاد سیاسی ایران را موردتوجه قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد دولت احمدینژاد با بهرهگیری از آرمانهای انقلاب و با تکیه بر درآمدهای نفتی تلاش کرد تا در دو سال نخست ریاستجمهوری خود سیاستهای اقتصادی انبساطی را به مرحلۀ اجرا درآورد، سیاستهایی که درنهایت به گسترش نقدینگی، تورم، و رکود اقتصادی منجر شد. پسازآن از سال 1387 به این سو، بهعلت کاهش درآمدهای نفتی، دولت نهم به سیاستهای تثبیتی روی آورد و کاهش پرداخت یارانه و طرح تحول اقتصادی را در دستور کار خود قرارداد، بهنحویکه دستیابی به هدف بازتوزیعی و عدالتمحوری دولت با موانع بیشماری روبهرو شد. رویکرد پژوهش اقتصاد سیاسی و روش پژوهش کیفی از نوع تبیین علی و روش گردآوری دادهها نیز کتابخانهای ـ اینترنتی است.https://ipes.razi.ac.ir/article_1702_0042854a1fc73a1dc861c15e007d4258.pdfدانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36023220210219An Explanatory Pattern of the New Institutional Economics on the Influences of Oil Income on the Iranian Economyتبیین اقتصاد نهادگرای جدید از آثار درآمدهای نفتی در ایران629654170310.22126/ipes.2021.4874.1211FAجمالفتح اللهیاستادیار گروه اقتصاد، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.سید محمد باقرنجفیاستادیار گروه اقتصاد، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20191223One of the Structural feature of the Iranian economy and many Middle East countries, is reliance on oil revenues. The oil revenues have a lot of Economic and social impacts in these countries. The impact of oil revenues is divided into two categories, positive and negative consequences. This article focuses only on the negative effects of oil revenues. This consequences consist of a wide range of outcomes that is not possible to review them all in one article. This article examines three of the negative effects of oil revenues. This research was conducted within the theoretical framework of institutional economics. detailed analysis of information was done with a descriptive - analytic survey . Theoretical arguments is general, but the case study is the Iranian economy. Results show that : 1 - Three of the most negative effects of Iran's oil revenues are : destroying the balance of payments ($ 1 billion increase in oil and gas export revenues, increases imports $ 840 million directly) , the stagnation of the manufacturing sector and the productivity slowdown(Each percent increase in oil revenues reduces total factor productivity by 0.24 percent) . 2 - Some of the most important channels through which the oil revenues affect Iranian economic variables , including; providing extensive import and consumption without dependence on revenues from production, environmental degradation and lack of transparency in decision making and business through opaque choices and finally reduce the competitiveness of domestic production through increased demand and input prices of non- traded sectors.از ویژگیهای ساختاری اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای خاورمیانه اتکا به درآمدهای نفتی است. وابستگی به درآمدهای نفتی آثار اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد. مدیریت این پیآمدها و جلوگیری از آثار مخرب آن در اقتصاد مستلزم تبیین درست سازوکار اثرگذاری این متغیر مهم است. در پژوهش حاضر، تلاش میشود تا الگویی برای تبیین سازوکار اثرگذاری درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران ارائه شود. درآمدهای نفتی دارای دو دستۀ پیآمدهای منفی و مثبت است. این مقاله بر تأثیرات اقتصادی منفی درآمدهای نفتی متمرکز میشود. الگوی مفهومی این تحقیق بهکمک چهارچوب نظری اقتصاد نهادی استخراج میشود. تجزیهوتحلیل اطلاعات با کمک روش توصیفی ـ تحلیلی است. مباحث نظری کلی و عمومی است، اما مطالعۀ موردی آن اقتصاد ایران است. نتایج نشان داد مهمترین آثار منفی درآمدهای نفتی ایران عبارتاند از: 1. منفیشدن تراز پرداختهای خارجی (بدون نفت): در اقتصاد ایران هر یک میلیارد دلار افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز بهصورت مستقیم 840 میلیون دلار واردات را افزایش میدهد؛ 2. رکود بخش تولید: هر یک واحد افزایش سهم بخش نفت در اقتصاد رشد اقتصادی بدون نفت را به میزان 41/0 واحد کاهش میدهد؛ 3. کاهش بهرهوری: تمامی شاخصهای بهرهوری با درآمدهای نفتی رابطة معکوس دارد و هر یک درصد افزایش درآمدهای نفتی، بهرهوری کل عوامل تولید را 24/0 درصد کاهش میدهد. مهمترین مجراهای اثرگذاری درآمدهای نفتی در متغیرهای اقتصادی ایران عبارتاند از: فراهمآوردن امکان واردات و مصرف گستردة بدون وابستگی به درآمدهای ناشی از تولید، تخریب محیط کسبوکار ازطریق عدم شفافیت در تصمیمسازی و انتخابها، و کاهش توان رقابت تولید داخلی.https://ipes.razi.ac.ir/article_1703_e62ac1f463e0153d7a89e9bd98168a72.pdf