دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823Reappraisal of Class Analysis by Perspective of the Theories of Street Politics and Sub Politics
in the Field of Globalizationواکاوی تحلیل طبقاتی از منظر نظریههای سیاست خیابان و خرده سیاست در بستر جهانیشدن124120410.22126/ipes.2019.1204FAخلیل الهسردارنیااستاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.0000-0003-2033-2312Journal Article20190416The main aim of this research, reappraisal the restoration of class importance and economic-class analysis in socio-political sciences literature with emphasis on two theories of street politics and sub-politics by using of theories of famous sociologists such as Antony Gidens and Asef Bayat. In this research, the author has been tried to answer to this question by analytical- explanative method and objective examples in the field of social movements: what have been the important efficient factors on restoration of class importance in two last decades in socio-political sciences? The finding of research that are same the hypothesis is that due to factors such as economic- commercial globalization and universalize and mal- decision making of governments especially in developing countries has been led to intensification of internal and international inequality between north-south countries, unemployment, increased injustice and poorness, much decrease in welfare life standards. Increase the expenditures of social services and so on. In the context of increased distrust to political parties, the social movements has been challenged the macro national and international polices by engagement and mobilization of economic dissatisfied professionals groups in public streets and fields by emphasis on the principal of ethic- social justice. In meanwhile, the demands od religious- ethnic identities and actors has been interrelated with economic- class dimensions. Although the class has been important but is not deterministic as the age of cold war.هدف اصلی از انجام این پژوهش، واکاوی اعاده اهمیت طبقه و تحلیلهای طبقاتی–اقتصادی در ادبیات نظری علوم سیاسی و اجتماعی با تمرکز بر دو پدیده یا نظریه «سیاست خیابان» و «خرده سیاست» با استفاده از نظریههای جامعهشناسان برجستهای همچون آصف بیات و آنتونی گیدنز است. در این پژوهش، نگارنده در صدد بوده که با روش پژوهش تحلیلی- نظری و استفاده از مصادیق عینی در عرصه جنبشهای اجتماعی به این پرسش پاسخ دهد که مهمترین عوامل موثر بر اعاده اهمیت طبقه و تحلیلهای طبقاتی در عرصه علوم اجتماعی و سیاسی در دو دهه اخیر چه بوده اند؟ یافتههای تحقیق آن است که در چند دهه اخیر، آمیزهای از عواملی همچون جهانیشدن و جهانیسازی اقتصادی و تجاری و سیاستگذاریهای غلط حکومتها در عرصههای اجتماعی و اقتصادی در جهان، بهویژه در کشورهای در حال توسعه به تشدید نابرابری داخلی و بینالمللی بین کشورهای شمال و جنوب، بیکاری، بیعدالتی و فقر فزاینده، کاهش شدید در استانداردهای رفاهی زندگی، افزایش بهای خدمات اجتماعی و مانند آن، انجامیده است. در بستر بیاعتمادی فزاینده به احزاب سیاسی، جنبشهای اجتماعی با مشارکت و بسیج گروههای میانی و صنفی آسیب دیده اقتصادی و اجتماعی (خرده سیاست) در میادین عمومی و خیابانها (سیاست خیابان) با محوریت اصول عدالتخواهانه اجتماعی و اخلاقی، سیاستهای کلان در عرصه بینالمللی و ملی را به چالش و نقد جدی گرفتهاند. در این میان، حتی مطالبات کنشگران هویتی یا قومی و مذهبی نیز ابعاد اقتصادی و اجتماعی یافتهاند. گرچه طبقه اهمیت خود را باز یافته اما هرگز در شکل تقلیلگرایانه و دترمنیستی عصر جنگ سرد نخواهد بود.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823The Concequence of National Branding for Iran with Emphasis on Political and Economic Dimensionsپیامدهای برندیابیملی برای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ابعاد سیاسی و اقتصادی2556120510.22126/ipes.2019.4452.1167FAیوسفمحمدیفراستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0002-7357-0886قدرتاحمدیاناستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.افشینحشمتیدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20190824 In recent years, many countries have planned national branding to create a favorable place in the minds. The focus of these efforts is to create a world-class distinction that is fair, powerful and attractive. This task is considered as one of the modern tasks of the 21st century governments, which for various reasons has received little attention in our country. Based on this article, it has addressed the conceptualization of designing and developing national brand identity for Iran. The derived model is based on purposeful sampling was used and 11 experts from political science, management and economics were interviewed. Interviews progressed to theoretical saturation; then data were coded and concepts and categories identified. In addition, internal and external relevant texts from databases up to 2018 were reviewed and combined with previous findings. The findings showed that national branding discourse should be prioritized in the country's agenda because, in addition to developing a competitive atmosphere, it is necessary to rebuild national brand that be transparent, unique, and powerful because of the domination system's efforts. These efforts can also set the stage for resolving negative stereotypes and be used for political, economic and social purposes.در سالهای اخیر روند روبه رشدی در بهرهبرداری از مفاهیم برندسازی ملی ایجاد شده است. تمرکز اصلی آن تلاشها بر ایجاد تمایز و جذابیت در کلاس جهانی است که قدرتمند و منحصربهفرد باشد تا برای اهداف مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بهرهبرداری قرار گیرد. این وظیفه را از وظایف مدرن دولتها در قرن بیست و یکم میدانند که بهدلایل مختلف در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس مقاله پیشرو به مفهومپردازی پیامدهای طراحی و توسعه هویت برند ملی و اجرای برنامههای برندیابی برای جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه پژوهش کیفی بوده است. بر این اساس با بهرهگیری از تکنیک گلوله برفی (و بهصورت هدفمند) از یازده متخصص در حوزههای علومسیاسی، مدیریت و اقتصاد، مصاحبه عمیق نیمهساختارمند بهعمل آمد. مصاحبهها تا دستیابی به اشباعنظری پیش رفت، سپس دادهها کدگذاری و مفاهیم و مقولهها شناسایی شدند. علاوهبرآن متون مرتبط داخلی و خارجی از پایگاههای داده معتبر تا سالهای 2018 بررسی و یافتهها با دادههای اولیه بهدست آمده از مصاحبهها ترکیب شد. یافتهها حاکی از آن است که بنابر دلایل متعدد، میبایست گفتمان برندیابیملی در اولویت برنامههای کشور قرارگیرد، چرا که علاوهبر اجبار ناشی از توسعه فضای رقابت در جذب گردشگران، سرمایهگذاران، نخبههای علمی و ...، ضرورت بازسازی برند ملی با هدف رفع کلیشههای منفی (بهدلیل تلاش رسانهای نظام سلطه) از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823The Analysis and Explanation of the Economic Results of Islamic Revolution: an International
Comparative Study With Some of Revolutionsتحلیل و تبیین نتایج اقتصادی انقلاب اسلامی در مقایسه بینالمللی با برخی از انقلابهای اجتماعی5792120610.22126/ipes.2019.4100.1133FAمحمدتقیسبزه ایاستادیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.محمد شریفکریمیاستادیار اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.همایونمرادخانیاستادیار جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20190601 The main Purpose of this Article is to compare the economic results of the Islamic Revolution with some of scial Revolutions. Adopting an analytical-descriptive research method, the present study is a comparative sociological-economic analysis (institutional) of the achievements of the Islamic Revolution with respect to some of the sociological revolutions. As comparison possesses the ability of making evaluation of data more significant, two types of diachronic (with the past) and synchronic (with some of revolutions) comparison were employed and the analysis method is comparative. As economic and non-economic (political and social) factors were noted in analyzing the performance of Iran’s economy, the analysis is sociological-economic (institutional). Iran's economy has been evaluated based on four important macroeconomic indicators: economic growth rate, three-sector growth, unemployment rate and Gini Index. The period of analysis is from 1979 to 2016. The theoretical framework of the study includes the theories and empirical studies of the experts of social revolutions about the economic consequences of social revolutions. The present study answers 4 questions: (1) what are the economic results of the Islamic Revolution? (2) Have the results of the Islamic Revolution been identical in the short term and long term? (3) What factors have influenced the economic results of Islamic Revolution? (4) Are the economic results of the Islamic Revolution consistent with the theories and studies done about other revolutions? The results of the current study indicate all economic results of the Islamic Revolution in the first ten years have been negative regarding the examined indicators; they have gradually improved in the long run, but have not fundamentally changed. The enternal and external of factors which have affected the economic results of the Islamic Revolution have been: oil-dependent economy, big and unefficiencey burocracy, rapid Growth of Pepolation, Iran-Iraq War, European and American sanctions against nuclear program, and fluctuations of world oil price.هدف اصلی مقاله حاضر مقایسه نتایج اقتصادی انقلاب اسلامی با برخی از انقلابهای اجتماعی است. چارچوب نظری مقاله بر نظریههای جامعهشناختی انقلاب استوار است. روش این مطالعه تحلیلی – توصیفی است و شیوه تحلیل مقایسهای است که دو نوع مقایسه درزمانی (با گذشته) و در مواردی همزمانی (با سایر انقلابها) انجام شده است. اقتصاد ایران بر اساس پنج شاخص مهم اقتصاد کلان، «نرخ رشد اقتصادی»، «رشد بخشهای سهگانه»، «نرخ تورم»، «نرخ بیکاری» و «ضریب جینی» ارزیابی و عملکرد آن با عوامل اقتصادی و غیراقتصادی (سیاسی و اجتماعی) و داخلی و بین المللی تبیین شده است. دوره زمانی تحلیل از 1357 تا 1395 است. چارچوب نظری مقاله نظریهها و بررسیهای تجربی صاحبنظران انقلابهای اجتماعی درباره نتایج اقتصادی انقلابهای اجتماعی است. این مقاله به 4 سوال پاسخ میدهد: نتایج اقتصادی انقلاب اسلامی کدامند؟ آیا نتایج انقلاب اسلامی در کوتاهمدت و بلندمدت یکسان بودهاند؟ چه عواملی بر نتایج اقتصادی انقلاب اسلامی تأثیرگزار بودهاند؟ آیا نتایج اقتصادی انقلاب ایران با نظریهها و بررسیهای انجام شده درباره سایر انقلابها همخوانی دارند؟ نتایج این تحقیق نشان میدهد: کلیه نتایج اقتصادی انقلاب ایران از نظر شاخصهای مورد بررسی در ده ساله اول منفی بودهاند؛ اما در بلندمدت بهتدریج اندکی بهبود یافتهاند. مهمترین عوامل داخلی و خارجی که نتایج اقتصادی انقلاب ایران را متأثر ساختهاند «اقتصاد نفتی»، «دیوانسالاری متورم و ناکارآمد»، «افزایش ناگهانی جمعیت»، «جنگ ایران و عراق»، «تحریمهای اقتصادی اروپا و امریکا علیه برنامه هستهای» و «نوسانات جهانی قیمت نفت» بودهاند. نتایج اقتصادی انقلاب ایران در موارد بسیاری با نتایج سایر انقلابها همخوانی دارد و در مواردی همخوانی ندارد.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823Fragile Subjectivity Amid Market and State:
(Ethnographic Study of Subjectivity in Baneh)سوبژکتیویته شکننده در میانه بازار و دولت (مطالعه مردمنگارانه سوبژکتیویته در بانه)93118120710.22126/ipes.2019.4605.1184FAکمالخالق پناهاستادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.هیواکریم زادهکارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.Journal Article20190928The main purpose of this paper is to explore the nature of subjectivity in today's uneven neoliberal sphere in the social life of the Iranian frontiers, and in particular the city of Baneh. Accordingly, in the context of an ethnographic narrative in the city of Baneh in Iran-Iraq border the encounter of local culture and global neoliberal market is investigated. We aim to investigate the way in which subjectivity is constructed and articulated amid the encounters of frontier city of Baneh with both neoliberal economic space and political sphere of Iran.The methodology of this paper is a combination of ethnography and local autobiographies. Our narration from the ethnograpy of the mentiond enconters clarifies that there is not a universal pattern in world or even in a particular country, and to explore in this area of study is to explore in specific dimensions of the experience. In the uneven social space of Iran and specifically Baneh, subjectivity amid the social, political, economic and cultural fields acquire a life full of conjunctures, fortunes and misfortunes. Subjectivity is niether free and autonomous nor fluid or synthetic, but fragile and vulnerable. Neoliberal and market components and governmental relations in its particular form in Baneh city have entered the realm of individuals' lives, family life and other social relationship, constructing fragile individual; cultural and social destabilization of symbolic life, changes in social norms and cultural values, commodification of human relationships and ultimately constructing a fragile subjectivity between the market and the state.هدف مقاله حاضر کاوشی در ماهیت سوبژکتیویته در فضای نئولیبرال ناموزون امروز در حیات اجتماعی مرزهای ایران و بهطور خاص، شهر بانه است. بدین منظور در چارچوب روایتی مردمنگارانه در شهر بانه در مرز ایران – عراق به مواجهه فرهنگ محلی و بازار نئولیبرال جهانی پرداختهایم. پرسش ما این است که مواجهه شهری مرزی بانه با فضای نئولیبرال اقتصاد ایران و فضای سیاسی دولت چگونه سوبژکتیویته را برساخت و مفصلبندی میکند؟ روش این مقاله ترکیبی از مردمنگاری و خودزندگینامهنویسی است. روایت ما از مردمنگاری این مواجهه بیانگر آن است که در رابطه با چگونگی رویارویی با نئولیبرالیسم، الگویی عام در جهان و حتی در یک کشور خاص وجود ندارد و کاوش در این حوزه، کاوش در زمینههای خاص تجربه مورد نظر است، در فضای اجتماعی ناموزون ایران و در شهر بانه، سوبژکتیویته در میانه میدان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستی سرشار از مخمصه، اقبال و بد اقبالی دارد. سوبژکتیویته نه آزاد و مستقل و نه سیال و ترکیبی بلکه شکننده و آسیب پذیر است. حاکمیت مولفههای نئولیبرال و مناسبات بازار و دولت در شکل خاص آن در شهر بانه به سپهر حیات روانی افراد، حیات خانوادگی و دیگر مناسبات اجتماعی ورود پیدا کرده، فردی شکننده برساخت شده، ناپایدارسازی فرهنگی و اجتماعی زندگی نمادین تغییراتی در راستای تغییر هنجارهای اجتماعی و ارزشهای فرهنگی، کالاییشدن روابط انسانی و درنهایت برساخت سوبژکتیویته شکننده در میانه بازار و دولت ممکن ساخته است.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823Evaluation of the Relationship between the Foreign Policy Function of the Islamic Republic of Iran and Aims
of the 20-Year Vision Plan and Its Requirementsنسبتسنجی کارکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مطابق اهداف توسعهگرایانة سند چشمانداز 1404 و الزامات ناظر بر آن119152120810.22126/ipes.2019.3626.1049FAفاطمهسلیمانی پورلکاستادیار روابط بینالملل، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران.000-0001-7620-6369Journal Article20190422The 20-Year Vision Plan has determined the grand aims from which its significant part is economic development goals and expected them to be realized on outlook 1404. The realizing of the objectives of the document, on the one hand, requires inside approach and, on the other, depends on the function of the foreign policy of the country. Therefore, the study of the relationship between the foreign policy function of Iran and the developmental goals of the Vision Plan has been the concern of this paper. The main question is, what is the relationship between the functioning of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran and the developmental goals set out in the 1404 Vision Plan? The hypothesis to testing is that seemingly as much as the degree of involvement of Iran's foreign policy in environmental tensions increases, level of its functional adaptability with the objectives of the Vision Plan is diminished. There is a kind of convergence between the tension-surrounded foreign policy of the country and the developmental Plan. Therefore, the adaptability of these two needs requirements in the economic and political spheres. The method used to explain the relationship of the correlation between the mentioned variables is descriptive-analytic one. Since in this article the Vision Plan with a strategic goal is considered as the basis for Iran's foreign policy assessment, the theoretical framework is developmental foreign policy. In this regard, the "thripal model of foreign policy performance" was used as a criterion for measuring the foreign policy performance of Iran.سند چشمانداز بیستساله، اهدافی کلان برای کشور ترسیم کرده که بخش مهمی از آنها را اهداف توسعهگرایانة اقتصادی تشکیل میدهد و انتظار تحقق آن را در افق 1404 دارد. فعلیت یافتن اهداف سند از یکسو مستلزم نگرش درونزاست و از سوی دیگر در گرو کارکرد برونگرای سیاست خارجی کشور است. از اینرو، واکاوی نسبت و رابطه میان کارکرد سیاست خارجی کشور و اهداف توسعهگرایانة سند، دغدغه مقاله حاضر است. پرسش اصلی آن است که چه نسبتی میان کارکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و اهداف توسعهگرایانه سند چشمانداز 1404 وجود دارد و مهمترین الزامات ناظر بر انطباق ایندو کداماند؟ پاسخ فرضی که مورد آزمون و وارسی قرار میگیرد آن است که بهنظر میرسد هر چه بر میزان درگیری سیاست خارجی ایران در تنشهای محیطی افزوده میشود، از سطح انطباقپذیری کارکردی آن با اهداف توسعهگرایانة سند چشمانداز کاسته میشود. نوعی همگریزی میان سیاست خارجی تنشمحاط کشور و سند هدفمحور توسعهگرا مشاهده میگردد. بدین ترتیب، انطباقپذیری ایندو مستلزم الزاماتی در حوزههای اقتصادی و سیاسی است. روشی که برای تبیین رابطه مبتنی بر همبستگی میان متغیرهای پیش-گفته مورد استفاده قرار گرفت، از نوع توصیفی-تحلیلی است. ازآنجاکه در این مقاله مضمون توسعهگراییِ سند چشمانداز که معطوف بهیک هدف راهبردی است، بهعنوان پایه ارزیابی سیاست خارجی ایران مدنظر است، چارچوب نظری نیز ناظر بر «سیاستخارجی توسعهگرا» میباشد. در این راستا از «مدل سهگانة عملکرد سیاست خارجی» بهعنوان معیار سنجش کارکرد سیاست خارجی کشور بهره گرفته شد.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823Oil Revenues and its Controversial Effects on Economic Growth and Development in Iran and Norwayدرآمدهای نفتی و آثار متعارض آن بر رشد و توسعه اقتصادی در ایران و نروژ153182120910.22126/ipes.2019.1209FAاحمدرشیدیدانشیار علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.سید صالحموسویکارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.Journal Article20190427 Oil as the main power source in economic and politics play an important role in political and economic changes in oil governments and in one of the most important factors of power. But it should be said that just owning oil in any case, will not cause economic growth and development. So, in this research, by comparison investigation of oil role in Norway and Iran economic, we will answer to this question that why oil income has not led to economic development in Iran but in Norway it has made economic development? The hypothesis in the answer to this question which be examined in the context of this article is that differences in oil income management and policy making between Iran and Norway is the main reason of their differences in economic development. Research findings demonstrate that National dependence of Iran to petroleum and spending oil in line with government revenues and spending of current government have different consequences. On the contrary of Iran, Norway instead of emphasizing natural assets, focused on human development and use petroleum wealth as a support and development engine and by preventing the entry of oil revenues to the current state budget and saving it in foreign exchange reserves and by excellent management try to invest outside of the country and by avoiding turning the country and government into a rentier state, use this blessing in light of improving economical, political, social and cultural programs.نفت بهعنوان اصلیترین منبع قدرت اقتصادی و سیاسی همواره در تحولات سیاسی و اجتماعی دولتهای نفتی نقش تعیینکنندهای ایفا کرده است. در مقاله حاضر با بررسی مقایسهای نقش نفت در اقتصاد ایران و نروژ در پی پاسخ به این پرسش هستیم که چرا درآمدهای نفتی در ایران منجر به توسعه اقتصادی نشده، اما در نروژ، پیشران توسعه اقتصادی بوده است؟ فرضیهای که در پاسخ به این سوال در چارچوب مقاله حاضر مورد آزمون قرار گرفته عبارت از این است که تفاوت در سیاستگذاری و مدیریت درآمدهای نفتی بین ایران و نروژ علت آثار متفاوت آن درآمدها در توسعه اقتصادی است. یافتههای مقاله نشان میدهد وابستگی ملی ایران به نفت و هزینه کردن درآمدهای ناشی از آن در چارچوب بودجه و هزینههای جاری منجر به پیامدهای ضد توسعه در ایران شده است. برعکس، در نروژ، به جای تاکید بر سرمایهها یا منابع طبیعی، بر توسعه سرمایههای انسانی تاکید شده و از ثروت نفت بهعنوان پشتوانه و موتور توسعه بهره گرفته شده است. در نروژ با جلوگیری از ورود درآمدهای نفتی به بودجه جاری و ذخیره نمودن آن در صندوق ذخیره ارزی و با مدیریت هوشمندانه، اقدام به سرمایه گذاری در خارج از کشور صورت پذیرفته است و ضمن جلوگیری از تبدیل کشور و دولت به دولتی رانتیر، از این نعمت در مسیر پیشبرد برنامههای توسعه کشور استفاده شده است.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823Knowledge Economy; Knowledge Instead of Workاقتصاد دانش؛ دانش به جای کار183206121010.22126/ipes.2019.1210FAاحمدخالقی دامغانیدانشیار علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.زینبآذرکشبکارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20190506The emergence of the knowledge economy has been the result of numerous developments in the contemporary economy that are closely related to the expansion of the free market, the commoditization of mental work and the emergence of a system of intellectual property rights. In this paper, the context of the emergence of a knowledge-based economy for the recognition of its distinction historical role has been studied in order to maintain the continuity of the logic of contemporary economic system. In addition, while criticizing the views that put human knowledge to work as the main source of wealth, we have tried to refer to Karl Marx’s value-work theory, and focusing on the relationship between knowledge and value theory, prominent involvement of knowledge in the process of work and the labor productivity increase law pay attention, and to reach the conclusion that knowledge-based work is inseparable from the work of the producer of the goods, and even serves it. In other words, human knowledge can’t be separated it, but these two act as mental and labor work in the direction of changing the organic composition of capital and adding to its constant value. This leads to an increase in production capacity of communities that has always been an issue for economists.ظهور اقتصاد دانش، نتیجه تحولات متعددی در اقتصاد معاصر بوده است که در ارتباط تنگاتنگی با گسترش اقتصاد بازار محور، کالاییسازی کار ذهنی و پیدایش نظام حقوق مالکیتفکری قرار دارد. در این نوشتار بستر و زمینههای ظهور اقتصاد دانشمحور برای تشخیص نقش تاریخی مشخص آن در راستای استمرار و تداوم منطق نظام اقتصادی معاصر مورد بررسی قرار گرفته است. علاوهبر این، ضمن نقد دیدگاههایی که دانش انسانی را بهجای کار بهعنوان منبع اصلی ثروت مورد توجه قرار میدهند، تلاش کردهایم تا با مراجعه به نظریه ارزش- کار مارکس و با تمرکز بر رابطه میان دانش و نظریه ارزش، دخالت برجسته دانش را در پروسهی کار و در ادامه قانون افزایش بارآوری نیروی کار مورد توجه قرار داده و به این نتیجه دست یابیم که کار دانشمحور از کار تولیدکننده کالا جداییناپذیر است و حتی در خدمت آن نیز عمل میکند. به بیان دیگر، دانش انسانی را نمیتوان از کار جدا کرد، بلکه این دو بهعنوان کار ذهنی و کار یدی در راستای تغییر ترکیب ارگانیک سرمایه عمل کرده و مقدار ثابت آن را افزایش میدهند. این امر به افزایش ظرفیت تولیدی جوامع که همواره مورد توجه اقتصاددانان بوده است، منجر میشود.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823China's Silk Road Initiative Seeks
Energy Security and Export Developmentابتکار احیای جاده ابریشم چین در تکاپوی تأمین امنیت انرژی و توسعه صادرات207232121110.22126/ipes.2019.4106.1135FAسعیدمیرترابیاستادیار گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.هادیترکیدانشجوی دوره دکتری روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20190601China, as the world's second largest economy, has experienced decades of sustained and accelerating economic growth, and today, in order to continue its rise as a global power and to overcome the bottlenecks facing its export-oriented economy, is strongly dependent in securing imported energy supplies. In this regard, Beijing officials have been pursuing an international initiative for several years in the framework of the Silk Road revival to establish economic, commercial, infrastructure and energy links with dozens of countries around the world. The purpose of this study is to highlight Beijing's efforts to tackle the bottlenecks associated with energy supply and economic growth by promoting the Silk Road Revival Initiative, referred to as a One Belt One Road (OBOR). The main question is how does the Chinese government intend to pursue its goals of energy security and economic growth by promoting OBOR initiative? The answer given to as the hypothesis is that the Chinese government through Advancing the OBOR Initiative aims to improve the ability of its export-oriented economy while enhancing the affordability and availability of imported energy to the country. The paper suggests that OBOR initiative is seen as a complement to China's strategy of boosting China's energy security following the strategy of encouraging Chinese companies to invest in upstream sector of oil-rich countries. The research method is descriptive-explanatory.چین بهعنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، چند دهه رشد مستمر و پرشتاب اقتصادی را تجربه کرده و امروز برای استمرار بخشیدن به روند خیزش خود بهعنوان قدرتی جهانی و رفع تنگناهای پیشروی اقتصاد صادراتمحور خود، بهشدت به امنیتبخشی به منابع عرضه انرژی وارداتی، وابسته است. در همین راستا، مقامهای پکن چند سالی است که ابتکاری بینالمللی را در چارچوب احیای جاده ابریشم بهمنظور ایجاد پیوندهای اقتصادی، تجاری، زیرساختی و انرژی با دهها کشور جهان مطرح و با قدرت دنبال کردهاند. هدف از این پژوهش، برجسته کردن تلاشهای پکن در مقابله با تنگناهای مرتبط با تأمین انرژی و استمرار رشد اقتصادی از طریق پیشبرد ابتکار احیای جاده ابریشم است که از آن با عنوان یک کمربند یکراه یاد می شود. پرسش اصلی تحقیق این است که دولت چین چگونه قصد دارد از طریق پیشبرد ابتکار یک کمربند یکراه، اهداف خود را در زمینه امنیت انرژی و رشد اقتصادی محقق سازد؟ پاسخی که بهعنوان فرضیه به این پرسش داده شده این است که دولت چین از طریق پیشبرد ابتکار یک کمربند یکراه، قصد دارد ضمن تقویت قابلیت پرداخت و قابلیت دسترسی به انرژی وارداتی به کشور، توانمندی اقتصاد صادراتمحور خود را بهبود بخشد. مقاله نشان میدهد ابتکار یککمربند یکراه، بهعنوان حلقه تکمیلی در راهبرد تقویت امنیت انرژی وارداتی چین پس از راهبرد ترغیب شرکتهای چینی در سرمایهگذاری در بخش بالادستی درکشورهای نفت خیز بهحساب میآید و این هر دو، در راستای تحکیم بخشی به استمرار الگوی توسعه صادراتمحور این کشور است. روش تحقیق مقاله توصیفی-تبیینی است.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823The Political Economy of
ASEAN's Regional Integrationاقتصاد سیاسی همگرایی منطقهای آسه آن233266121210.22126/ipes.2019.1212FAاحمدرمضانیدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات آسیای جنوب شرقی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران. تهران، ایران.0000-0003-4276-4554حسینمعین آبادیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.0000000223785774Journal Article20190109One of the important dimensions of cooperation in the international area is regional integration in which framework, specific regional countries are moving towards more integration. The integration of countries begins with the Free Trade Area (or preferential trade) and ends with the completion of two stages in the trade union and the common market or the full economic (political) union. The main question is why, after more than five decades of ASEAN's formation, this regional institution has not yet reached full political-economic integration? The research findings indicate that the integration trend, although with slight fluctuations, shows growth and expansion. There is also evidence that ASEAN faced with challenges such as, not so self-sufficient economic strength, dependence on foreign trade, a significant difference in member capabilities and inadequate coordination or political differences which are important barriers to achieving ASEAN's more economic integration. The aforementioned items have prevented ASEAN from achieving full political-economic integration, and now, ASEAN is pursuing its goal of a common market, with the passage of stages such as the Preferential Trade, the Free Trade Area and the limited Customs Union (incomplete). The present study is a qualitative one which analyzes the hypothesis with a descriptive-analytic approach. The method of compiling the material is also a documentary.یکی از ابعاد مهم همکاری در عرصه بینالمللی همگرایی منطقهای است که در چارچوب آن، کشورهای منطقهای خاص به سمت ادغام و یکپارچگی هرچه بیشتر پیش میروند. همگرایی کشورها از منطقه آزاد تجاری (یا تجارت ترجیحی) آغاز شده و پس از گذراندن دو مرحله اتحادیه گمرکی و بازار مشترک به اتحادیه کامل اقتصادی (سیاسی) ختم میشود. سوال اصلی این است که چرا بعد از گذشت بیش از پنج دهه از تاریخ شکلگیری آسه آن، این نهاد منطقهای هنوز به همگرایی کامل اقتصادی سیاسی دست نیافته است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که روند همگرایی اگرچه با نوساناتی اندک، رشد و گسترش را نشان میدهد؛ لیکن شواهد نشان میدهد آسه آن در راه رسیدن به همگرایی کامل اقتصادی با چالشهایی چون: توان اقتصادی نه چندان خودبسنده، وابستگی به تجارت خارجی برون منطقهای، تفاوت چشمگیر در تواناییهای اعضا و عدم هماهنگیهای کامل یا اختلافات سیاسی مواجه است که موارد مزبور مانع مهمی در راه دستیابی آسه آن به یکپارچگی اقتصادی بیشتر است. موارد مذکور آسه آن را از رسیدن به همگرایی کامل اقتصادی سیاسی بازداشته و با پشت سر گذاردن مراحلی چون تجارت ترجیحی، منطقه آزاد تجاری، اتحادیه گمرکی محدود (ناقص)، درحالحاضر آسه آن بهدنبال عملی ساختن هدف خود یعنی بازار مشترک است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بررسی فرضیه میپردازد. روش گردآوری مطالب نیز اسنادی است.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823The Future Processes and Scenarios of Iran- Russia
Relation Based on Caspian Energy Transferروندها و سناریوهای آینده روابط ایران و روسیه مبتنی بر انتقال انرژی خزر267300121310.22126/ipes.2019.3791.1086FAعین اللهکشاورز ترکاستادیار گروه آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، قزوین، ایران.محمد ناصرادیب مهرکارشناسی ارشد علوم سیاسی و مدرس دانشگاه پیام نور، قزوین، ایران.Journal Article20190507The effective process and driving forces in realtion between Iran and Russia confront with different evoiutions, which cause to new kind of cooperation. Russia opposed to The West during the last decade in different fields such as crisises in Ukraine, Kosovo, Georgia (separation of south Ossetia), deployment of Amrica’s Missile shield in Czech, expanding NATO to East, etc. Caspian (Khazar) Energy issue is one of the other challenges between Russia and the West. Gas pipeline from Caspian to Europe through Russia , Baku-Tbilisi-Ceyhan pipeline and Nabucco pipeline are components which impress the relation between Russia and Europe. As Europe is looking for other energy sources, breaking dependence to Persian Golf energy, so Caspian energy sources are very important.Of course infiltration of America and Europe in Caspian domain, Caused to discord in their strategy of exporting energy. In this situation convergence between Iran and Russia –often are the same toward Europe– is too effective. So the processes and scenarios for would be convergence between Iran and Russia –according to politic- economic evolutions and Caspian Energy Market – were clarified by the method of critical uncertaintyروندها و پیشرانهای تأثیرگذار بر روابط ایران و روسیه با تحولات متفاوت روبرو شده است و بستر نوینی را برای همکاریهای دو کشور مهیا نموده است. در دهه گذشته روسیه در عرصههای مختلفی با غرب به تقابل برخاست که بحران اکراین، بحران کوزوو، بحران گرجستان (جدایی اوستیایجنوبی)، استقرار سپرموشکی آمریکا در چک، گسترش ناتو در شرق و... ازجمله این تقابلها محسوب میشود. یکی از عرصههای مهم دیگر که تقابل جدی روسیه و غرب را بهدنبال داشته انرژیخزر است. خطلوله انتقال گاز خزر به اروپا از طریق روسیه، خطلوله باکو ـ تفلیس ـ جیهان و خطلوله نابوکو مؤلفههایی هستند که بر روابط روسیه و اروپا تأثیر بسزایی دارند. با توجه به رویکرد جدید غرب برای یافتن منبع انرژی جدید و خروج از وابستگی به انرژی خلیجفارس بهنظر میرسد منابع انرژیخزر نقش راهبردی را ایفا خواهد نمود. نفود آمریکا و غرب در کشورهای ساحلی دریایخزر موجب شقاق بین استراتژی آنان با روسیه برای صدور انرژی شده است. در این بین، همگرایی ایران و روسیه که اغلب مواضع مشابهی در قبال غرب اتخاذ کردهاند میتواند نتایج مثبت و اثرگذاری بهدنبال داشته باشد. لذا بر اساس آینده تحولات سیاسی- اقتصادی منطقه و بازار انرژی خزر، روندها و سناریوهای همگرایی آینده ایران و روسیه با استفاده از روش عدم قطعیت بحرانی شناسایی و تبیین شده است.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823The Role of Development-Oriented Foreign Policy
on Turkey Economic Progress (2002-2017)تحلیل رابطه سیاست خارجی توسعهگرایانه بر پیشرفت اقتصادی ترکیه (2017-2002)301332121410.22126/ipes.2019.4016.1118FAعلیامیدیدانشیار روابط بینالملل، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، اصفهان، ایران.آرمینقلمکاریدانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، اصفهان، ایران.Journal Article20190508There is an inextricable link between foreign policy and the economic development at home and abroad. Therefore, the role of governments in achieving these mutual goals is very important and the main purpose of this research is explaining the role of the development-oriented foreign policy approach in the economic development process in Turkey. So the question is, what role did developmental foreign policy play in promoting Turkey's economic growth and development during the AKP's rule? The hypothesis of the study is that, the developmentist attitude of the AKP (2002-2017) has succeeded in creating interaction between economic development and foreign policy; and by 2023, it is seeking to make Turkey one of the top 10 economies in the world. The findings of the study indicate that Turkey stands in 13th place in the world in terms of GDP in 2017 (in terms of purchasing power parity) and it has not been achieved except by taking developmental approach in its foreign policy. As the title implies, the present article does not cover the financial crisis of Turkey in the period 2018-2019 and therefore does not cover the reasons for it. There is no doubt that the type of Turkish policy in the Syrian crisis and its political challenges with the US, Israel, Europe and Saudi Arabia have had an adverse impact on its economic development. But in overall, Turkey is a relative successful model in aligning foreign policy and economic development. This research has been done in descriptive-analytics way.دیپلماسی میتواند تلاش و ابزاری برای تسهیل اهداف و چشماندازهای اقتصادی و تجاری باشد و از طرفی، اقتصاد اهرمی برای پیشبرد و اعتلای اهداف سیاست خارجی محسوب میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین نقش سیاست خارجی دولت توسعهگرا، با تمرکز بر کشور ترکیه، در فرآیند توسعة اقتصادی است. لذا، این پرسش مطرح است که، سیاست خارجی توسعهگرایانه چه نقشی در پیشبرد توسعه و رشد اقتصادی ترکیه طی دوره حاکمیت حزب عدالت و توسعه داشته است؟ در پاسخ، این فرضیه بهروش توصیفی - تحلیلی و در یک چارچوب مفهومیِ مفصلبندی شده ششوجهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. دولت توسعهگرای حزب عدالت و توسعه در دوران حاکمیت خود توانسته است بین توسعهاقتصادی و سیاست خارجی تعامل برقرار کند و در صدد است تا سال 2023 ترکیه را به 10 کشور برتر اقتصاد جهان تبدیل نماید. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که ترکیه در سال 2017 در جایگاه سیزدهمین کشور جهان از جهت تولید ناخالص ملی (برحسب قدرت برابری خرید) ایستاده است. این مهم حاصل نشده است مگر از طریق ریلگذاری سیاست خارجی برای توسعه. همانطور که از عنوان برمیآید مقاله حاضر بحران اقتصادی 2019-2018 ترکیه را پوشش نمیدهد و در نتیجه دلایل آن را نمیکاود. شکی نیست نوع سیاست ترکیه در بحران سوریه و چالشهای سیاسی این کشور با آمریکا، اسراییل، اروپا و عربستان و مصر تأثیر معکوس در توسعهاقتصادی این کشور داشته است. ولی در مجموع، ترکیه مدل نسبتاً موفقی در همسویی سیاست خارجی و توسعهاقتصادی محسوب میشود.دانشگاه رازیمطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل2383-36022120190823Donald Trump, the Orientation of the America
First and Disrupting International Trade (2017-2019)ترامپ، جهتگیری «امریکا اول» و اخلال در تجارت بینالملل (2017-2019)333366121510.22126/ipes.2019.4254.1149FAسیداصغرکیوان حسینیدانشیار روابط بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران.00000001792260558سید امیرسینانورانیدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقهای در گرایش آمریکا شمالی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20190711Following the approach of Donald Trump, US foreign policy faced an innovative orientation, especially in relation to international economics. In this context, the First American doctrine prescribes the necessity of increasing attention to Americanism against globalism; significant implications for the economy of this state; economic relations with other states, in particular China, Europe, ..., and The world economy. In fact, his protectionist policies have created a vague prospect for international trade, which reflects on its effects and features in the agenda of this paper. The main research question is: America foreign policy orientation in the course of Trump on the basis of "priority to the interests of America" (America First) during the period 2017-2019 has been how to affect international trade? In response, the hypothesis is that: the US foreign policy over the 2017-2019 period focuses on the priority of US interests by relying on economic nationalism and the adoption of supportive trade policies, the patterns of its commercial engagement with the core actors of the global business, especially China and Europe, are tense Which has had a negative impact on the growth of international trade in the short term.در پی رویکار آمدن دونالد ترامپ، سیاستخارجی آمریکا با جهتگیری نوآورانهای بهویژه در ارتباط با اقتصاد بینالملل روبرو شد. در این زمینه، آموزه «آمریکا اول» که لزوم توجه فزاینده به آمریکاگرایی در برابر جهانگرایی را تجویز میکرد؛ پیآمدهای مهمی را برای اقتصاد این دولت، روابط اقتصادی با دیگر دولتها بهویژه چین، اروپا و اقتصاد جهانی بههمراه داشت. در واقع، سیاستهای حمایتگرایانه اقتصادی وی دورنمای پر ابهامی را برای تجارت بینالملل رقمزده که تأمل در مورد آثار و ویژگیهای آن در دستورکار این نوشتار قرار دارد. بر این اساس سؤال اصلی این تحقیق عبارتست از اینکه: جهتگیری سیاستخارجی آمریکا در دوره ترامپ بر محور «اولویتبخشی به منافع امریکا» (امریکا اول) طی بازه زمانی 2019-2017 چگونه بر تجارت بینالملل تأثیرگذار بوده است؟ در پاسخ، فرضیه مورد نظراینکه: جهتگیری خارجی امریکا در دوره زمانی 2019-2017 بر محور «اولویت منافع امریکا» با تکیه بر ناسیونالیسم اقتصادی و اتخاذ سیاستهای حمایتی تجاری، الگوهای تعامل تجاری این دولت با بازیگران محوری تجارتجهانی خصوصاً چین و اروپا را با تنش مواجه ساخته که دامنه این روند در کوتاه مدت بر روند رشد تجارت بینالملل تأثیر منفی داشته است.