The Prophet Muhammad (PBUH) and the Sublime Management in Political Economy

Document Type : Research

Authors

1 PhD Candidate of Political Science, Faculty of Social science , Razi University, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor of Political Science , Faculty of Social science , Razi University, Kermanshah, Iran

3 Associate Professor of History , Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran

4 Assistant Professor of History , Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran

Abstract

    Every society, either primitive or civilized, is based on a political formation that requires to use an economic mechanism in order to survive. Throughout Jahiliyyah, this economic mechanism was based on the instrumental use of Mecca's geographical location as a commercial-religious region, and also based on the tribal economy with such factors as plundering, looting and so on. With the advent of Islam and the formation of an Islamic community under the leadership of the prophet Muhammad (PBUH), it was expectable that his newly-established system required economic mechanism, and also the economy of Jahiliyyah Arabs, which was primitive and mostly immoral, was not confirmed by Islam. Furthermore, going beyond this structure and replacing it with a new one was not possible economically.  Thus, the present study aimed at presenting a theoretical framework to help better understand the prophet Muhammad's (PBUH) political-economy management as it opposed the political economy of early Islam. The prophet Muhammad's (PBUH) management was sublime and we can follow this sublimity in the objective idealism and make it more comprehensible and benefit from it as an acceptable model in political-economy management.

Keywords


آمدی، عبدالواحدبن‌محمد. (1378). غررالحکم و درّرالکلم. ترجمه: هاشم رسولی. ج2. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ابن‌‌اثیر، علی ‌بن ‌محمد. (1370). تاریخ‌کامل. ترجمه: سیدمحمدحسین روحانی. ج3. تهران: نشر اساطیر.
ابن‌بابویه، محمد بن علی. (1377). خصال. ترجمه: محمد باقر کمره‌ای. ج2. تهران: کتابچی.
اب‍ن‌‌خ‍لدون، ع‍ب‍دال‍رح‍م‍ان‌‌ب‍ن‌ م‍ح‍مد. (1383)‌. العبر(تاریخ ابن‌خلدون). ت‍رج‍م‍ه: عبدالمحمد آیتی. ج1. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اب‍ن‌‌خ‍ل‍دون، ع‍ب‍دال‍رح‍م‍ان‌‌ب‍ن‌ م‍ح‍م‍د. (1345). مقدمه. ت‍رج‍م‍ه‌: م‍ح‍م‍دپ‍روی‍ن‌ گ‍ن‍اب‍ادی. تهران: ان‍ت‍ش‍ارات‌ ب‍ن‍گ‍اه‌ ت‍رج‍م‍ه‌ و ن‍ش‍ر ک‍ت‍اب‌.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب. ج6. بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع. الطبعه الثالثه.
ابن‌هشام، عبدالملک. (1375). زندگانی محمد(ص). ترجمه: هاشم رسولی. ج1و2. تهران: نشر کتابچی.
ابوداوود، سلیمان بن اشعث. (1420ق). سنن ابیداود. ج3. قاهره: دارالحدیث.
ابوزهره، محمد. (1380). خاتم پیامبران(ص). ترجمه: حسین صابری. ج3. مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
ارسطو. (1391). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه: محمدحسن لطفی‌تبریزی. تهران: طرح نو.
الفاخوری، حنا. (1388). تاریخ ادبیات زبان عربی. ترجمه: عبدالمحمد آیتی. چاپ هشتم، تهران: توس.
پاینده، ابولقاسم. (1382).  نهج الفصاحه. تهران: دنیای دانش.
پوراحمدی، حسین و شم‌آبادی، محمد. (1390). مقدمه‌ای بر نظریه اقتصاد سیاسی اسلامی. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
روزنتال، فرانتس. (1379). مفهوم آزادی از دیدگاه مسلمانان. ترجمه: منصور میراحمدی. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
زیدان، جرجی. (1372). تاریخ تمدن اسلام. ترجمه: علی جواهرکلام. تهران: امیرکبیر.
جعفریان، رسول. (۱۳۷۱). تاریخ سیاسیاسلام تا سال چهلم هجری. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
جمشیدنژاد اول، غلامرضا. (1385).  نظام‌های اقتصادی صدر اسلام. تهران: انتشارات اساطیر.
حر عاملی، محمد بن حسن. (1416ق). تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه.  ج9و21. قم: آل بیت(ع) لاحیاء التراث.
حسن ‌ابراهیم، حسن. (1376).  تاریخ سیاسی اسلام. ترجمه: ابولقاسم پاینده.  تهران: جاویدان.
سالم، عبدالعزیز. (1380). تاریخ عرب قبل از اسلام. ترجمه: باقر صدری‌نیا. تهران: شرکت انتشارات علمی‌و‌فرهنگی.
 شاکرالدجیلی. خوله. (1379). بیت المال، پیدایش و تحولات آن. ترجمه: محمد صادق عارف. مشهد: موسسه چاپ آستان قدس رضوی.
شهابی، محمود. (1340).  ادوار فقه. ج1. تهران: دانشگاه تهران.
-نجفی، محمد حسن بن باقر. (1362). جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج15. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
صدر، محمدباقر. (1360).  اقتصاد ما. ترجمه: ع-اسپهدی. تهران: انتشارات اسلامی.
صدر، سید کاظم. (1387).  اقتصاد صدر اسلام. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
طباطبایی، محمدحسین. (1387). تفسیر المیزان. ترجمه: محمد باقر موسوی. ج9و18. تهران: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، محمد حسین. (1378). سنن النبی(ص). ترجمه: محمد هادی فقهی. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
عابدالجابری، محمد. (1384). عقل‌سیاسی در اسلام. ت‍رج‍م‍ه‌: ع‍ب‍دال‍رض‍ا س‍واری‌. تهران: گام نو.
عالم، عبدالرحمن. (1389). تاریخ فلسفه سیاسی غرب(از آغاز تا پایان سده‌های میانه). تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
علی، جواد. (1413ق).المفصل فی تاریخ العرب قبل اسلام. ج5و7. بغداد: جامعه البغداد.
عمید زنجانی، عباسعلی. (1377). حقوق اقلیت‌ها. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
قطب راوندی، سعید بن هبه الله. (1405ق). فقه القرآن. ج2. قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره).
ملک، فضل‌الرحمان. (1397). مضامین اصلی قرآن. ترجمه: فاطمه علاقه‌بندی. تهران: نشر کرگدن.
فی، برایان. (1381). فلسفه امروزین علوم اجتماعی. ترجمه: خشایار دیهیمی. تهران: طرح نو.
فیض‌کاشانی، محمدبن شاه مرتضی. (1406ق). الوافی. ج10. اصفهان: مکتبه الامام امیرالمومنین(ع).
کاتب واقدی، محمدبن سعد. (1374). طبقات. ترجمه: محمود مهدوی دامغانی. ج2، تهران: انتشارات فرهنگ‌واندیشه.
گمپرتس، تئودور. (1375). متفکران یونانی. ترجمه: محمدحسن لطفی. ج2، تهران: خوارزمی.
مبارکفوری، صفی‌الرحمان. (1382). باده ناب(در سیره پیامبر خاتم(ص)). ترجمه: محمد بهاءالدین حسینی. سنندج: انتشارات کردستان.
مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی. (1403ق). بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار(ع). ج71، 74و100. دار احیاء الثراث العربی.
محمدی ری‌شهری، محمد. (1389). میزان الحکمه. ج2. قم: دارالحدیث.
محمدی ری‌شهری، محمد. (1394). سیره پیامبر خاتم(ص). ترجمه: عبدالهادی مسعودی. ج6. قم: دارالحدیث.
مکارم شیرازی، ناصر. (1371). اسلام و آزادی بردگان. قم: نسل جوان.
مکارم شیرازی، ناصر. (1379). تفسیر نمونه. ج4و7. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مسلم‌‌بن‌حجاج. (1419ق). صحیح مسلم. ج2و3. بیروت: دارابن‌حزم.
منتظری، حسینعلی. (1371). مبانی فقهی حکومت اسلامی. ترجمه: محمود صلواتی. ج6و7. قم: کیهان.
مونتسیکو، شارل دو. (1349). روح القوانین. ترجمه و نگارش: علی اکبر مهتدی. تهران: امیرکبیر.
نوری، حسین ‌بن ‌محمد تقی. (1408ق). مستدرک المسائل و مستنبط‌المسائل. ج16. بیروت: موسسة آل البیت(ع) لإحیاء التراث.
نوری، یحیی. (1346). اسلام و عقائد بشرییا جاهلیت و اسلام. تهران: موسسه مطبوعاتی فراهانی.
واقدی، محمدبن‌عمر. (1369). مغازی. ترجمه: محمود مهدوی دامغانی. ج1و2. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
هاشمی شاهرودی، محمود. (1382). فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع). ج3. قم: موسسه دائره  المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع).

References

Royce, Josiah. (1901). Objective Idealism. Retrieved on May 17, 2017 on http://www.sophia-project.org/uploads/1/3/9/5/13955288/royce_idealism.pdf
Smith, Norman. (1908). Subjectivism and Realism in Modern Philosophy. Philosophical Review, Volume 17, 138-148.