نقش دیپلماسی اقتصادی و تجاری در ارتقای برند ملی کشورها (مطالعه موردی: چین، ترکیه و قطر)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی، دانشکده روابط بین‌الملل، وزارت امور خارجه، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع) تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی، گرایش مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22126/ipes.2023.9079.1570

چکیده

تصویر و برند ملی یک کشور در نظام بین‌الملل و در بین افکار عمومی جهانی ساخته و پرداخته می‌شود. کشورهای مختلف نیز به‎دنبال آن هستند که از ابزارهای گوناگون، تصویر الهام‌بخش و جذابی از خود ارائه کنند. تصویری که افزون بر نمایش قدرت یک ملت، نشان‌دهنده حوزه نفوذ و کنشگری مؤثر در عرصه بین‌الملل باشد. دیپلماسی اقتصادی و تجاری حوزه عمل سیاست خارجی است که از توان اقتصادی در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور تأمین منافع ملی و همچنین برندسازی ملی بهره می‌گیرد. بدون تردید وظیفه هر دولتی آن است که امکانات لازم برای ارتقای سطح توانمندی و رفاه را برای مردم فراهم کند تا بتواند وجهه ملی کشور را ارتقا دهد. هدف اصلی این پژوهش واکاوی جایگاه و نقش دیپلماسی اقتصادی و تجاری در ارتقای برند ملی کشورهاست. پرسش پژوهش حاضر آن است که کشورهای موفق در حوزه برندسازی ملی از دیپلماسی اقتصادی و تجاری چگونه بهره برده‌اند؟ روش تحقیق پژوهش مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای، توصیفی- تحلیلی بوده و از مطالعه موردی استفاده کرده است. بر این اساس، سه تجربه موفق چین، ترکیه و قطر در استفاده از راهبردهای دیپلماسی اقتصادی و تجاری به‌منظور تقویت برند ملی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. گسترش تجارت با کشورهای درحال‌توسعه، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تقویت گردشگری، اعطای کمک‌های توسعه‌ای، صادرات محصولات فناورانه، مشارکت در سازمان‌ها و مجامع اقتصادی بین‌المللی و استفاده از مزیت‌های رقابتی ویژه هر کشور از اصلی‌ترین آموخته‌های تجربه کشورهای منتخب بوده است که می‌تواند برای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و دقت قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. اصغری ثانی، حسین (1391). نقش عوامل نرم‌افزاری در تحول منزلت ملی قطر (2011-1995). پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، به راهنمایی محمدجواد رنجکش، مشهد: دانشگاه فردوسی.

    ایرنا (1398). صنعت پوشاک در اقتصاد ایران و ترکیه. شماره خبر: 83577724، قابل دسترس در: www.irna.ir/news/83577724

    تقی‌زاده، رحیم (1394). صدور خدمات فنی و مهندسی و کسب فرصت‌های اشتغال در بازارهای کار بین‌المللی: تجربه ترکیه. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، (187)، 10-17.

    جعفری هفتخوانی، نادر (1391). مدیریت گردشگری و وجهه ملی در جمهوری اسلامی ایران. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).

    جلالی ترشیزی، حمیدرضا (1398). روابط اقتصادیِ خارجی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، استاد راهنما: دکتر سهراب شهابی، پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، تهران‌: دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه.

    حسینی، مجید و بیدالله‌خانی، آرش (1394). برندسازی و بازاریابی سیاسی؛ الگویی جدید برای توسعۀ ارتباطات سیاسی مشارکتی. فصلنامه سیاست، 45 (4)، 915-936، doi: 10.22059/jpq.2015.55951

    حضوری، منیر (1394). نقش صنایع کوچک در توسعه اقتصادی ترکیه. فصلنامه سیاست (دانشگاه تربیت مدرس)، 2 (5)، 89-98.

    حیدرپور، امیرداوود؛ هاشمی، محمدرضا و شیخ‌الاسلامی، محمدحسن (1398). دیپلماسی ترجمه انگاره‌ای نوآورانه، چشم‌اندازی نوین. پژوهشنامه ایرانی سیاست بین‌الملل، 8 (1)، 1-22، doi: 10.22067/ijip.v8i1.77062

    دهقانی فیروزآبادی، سید جلال؛ توکلی، رضا و عرب‌پور، امیرحسین (1400). دیپلماسی اقتصادی؛ روندها و چشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).

    دهقانی فیروزآبادی، سید جلال و دامن‌پاک جامی، مرتضی (1394). جایگاه دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی دولت یازدهم. فصلنامه سیاست خارجی، 29 (1)، 114-73.

    رشنو، نبی‌اله و حمیدی فراهانی، همایون (1392). نگاهی به ژئوپلیتیک و دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات مرکز ملی جهانی‌شدن.

    سیاحی، حسین (1399). نقش سیاست خارجی قطر در ایجاد برند ملی و تصویرسازی مثبت از این کشور. پژوهش ملل، 5 (58)، ۷۴-۹۹.

    شرعی، زهره و ابراهیمی، سید عباس (1400). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر: رویکردی آمیخته. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 13 (1)، 171-199.

    فتحی، یحیی (1388). دیپلماسی تجاری: اصول و مبانی عوامل تعیین‌کننده و تجربه کشورهای منتخب، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.

    قلی‌پور نوروزی، آرزو؛ برزگر، کیهان و شاهنده، بهزاد (1400). چالش‌ها و فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شرایط ژئوپلیتیکی جدید. فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، 11 (3)، 383-405.

    کاظمی، سید علی‌اصغر (1365). دیپلماسی نوین در عصر دگرگونی در روابط بین‌‌الملل، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی.

    گریکس، جاناتان؛ برانگن، پل مایکل و لی، دانا (1401). ورود به عرصه جهانی؛ کشورهای بالنده، راهبردهای قدرت نرم و ابررویدادهای ورزشی، ترجمة احسان امینی و محمدامین قاسمی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).

    متقی‌نژاد، مصطفی (1394). نقش گردشگری سلامت در تصویرسازی از جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (نمونه پژوهشی: بیمارستان رضوی مشهد). پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد به راهنمایی محسن خلیلی، مشهد: دانشگاه فردوسی.

    مشفق، زهرا (1400). نگاهی بر ابعاد و دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی در کشور ترکیه. ماهنامه امنیت اقتصادی، 9 (11)، 71-94.

    معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه (1398). «400 میلیارد دلار: ارزش پروژه‌های شرکت‌های پیمانکاری ترک در خارج از کشور»، قابل دسترس در: https://economic.mfa.ir/portal/newsview/ 571135/400

    معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه (1398). «کمک‌های خارجی، عنصر پنهان قدرت چین»، قابل دسترس در: https://economic.mfa.ir/portal/newsview/576895

    References

    Asghari Thani, H. (2012). The role of software factors in the evolution of Qatar's national dignity (1995-2011). Master's thesis, under the guidance of Mohammad Javad Ranjkesh, Mashhad: Ferdowsi University (In Persian).

    Atlı, A. (2011). “Businessmen and Turkey’s Foreign Policy”, Policy Brief, International Policy and Leadership Institute.

    1. Roberts D. (2009). Qatar’s Search for Security, Proceedings of the Postgraduate Symposium, Building Bridges in Social Science, University of Plymouth, www.ppgs-research.org

    Bean, J. (2009). Chinese soft power and its implications for the United States: competition and cooperation in developing word, CSIS smart power initiative, Center for strategic and international studies.

    Bräutigam, D. Xiaoyang, Tang (2012). Economic Statecraft in China’s New Overseas Special Economic Zones, Soft Power, Business, or Resource Security?. IFPRI Discussion Paper 01168. doi: 10.1111/j.1468-2346.2012.01102.x

    Brighi, E. & Hill, C. (2008). Implementation and Behavior. In Steve Smith & Amelia Hadfield & Tim Dunne, Foreign Policy; Theories, Actors, Cases, London: Oxford University Press.

    De Jong, M. (2011). The Place branding of Qatar, Research in Hospitality Management, 1 (1), 31-35. doi: 10.1080/22243534.2011.11828273

    Dede, Alper Y. (2011). "The Arab Uprisings: Debating the Turkish Model", Insight Turkey, 13 (2), 23-32.

    Dehghani Firouzabadi, S. J. & Damanpak Jami, M. (2014). The place of economic diplomacy in the foreign policy of the 11th government. Foreign Policy Quarterly, 29 (1), 73-114 (In Persian).

    Dehghani Firouzabadi, S. J., Tavakoli, R., & Arabpour, A. (2021). Economic diplomacy; Regional and global trends and perspectives, Tehran: Imam Sadegh University Press (In Persian).

    Deng, Y. (2009). The New Hard Realities: “Soft Power” and China in Transition. In M. Li (Ed). Soft Power China’s Emerging Strategy in International Politics (Pp. 63-81).

    Deputy of Economic Diplomacy of the Ministry of Foreign Affairs (2018). 400 billion dollars: the value of projects of Turkish contracting companies abroad. available at: https://economic. mfa.ir/portal/newsview/571135/400 (In Persian).

    Deputy of Economic Diplomacy of the Ministry of Foreign Affairs (2018). Foreign aid, the hidden element of China's power. available at: https://economic.mfa.ir/portal/ newsview/576895 (In Persian).

    Dinnie, K. (2008). Nation Branding, Concept, issues, practices, Elsevier Ltd, UK.

    Fathi, Y. (2008). Commercial Diplomacy: Principles and Basics of Determining Factors and Experience of Selected Countries, Tehran: Institute of Commercial Studies and Research (In Persian).

    France 24 (2019). Tourist numbers to Turkey surge in 2018. data on: https://www.france24.com

    Getz, D. (2008). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism management, 29 (3), 403-428. doi: 10.1016/j.tourman.2007.07.017

    Goodspeed. P .(2012). Qatar’s divided world, February 26. http://fullcomment.nationalpost.com.

    Grigoriadis, l. N. (2010). The Davutoğlu Doctrine and Turkish Foreign Policy. Ankara: Bilkent University

    Grix, J., Brangen, P. M., & Lee, D. (2022). Entering the Global Arena; Emerging countries, soft power strategies and sports mega-events, translated by Ehsan Amini and Mohammad Amin Ghasemi, Tehran: Imam Sadegh University Press (In Persian).

    Heydarpour, A., Hashemi, M. R., & Sheikh Al-Islami, M. H. (2018). Innovative conceptual translation diplomacy, a new perspective. Iranian Journal of International Politics, 8 (1), 1-22. doi: 10.22067/ijip.v8i1.77062 (In Persian).

    Hosseini, M., & Bidullahkhani, A. (2014). Political branding and marketing; A new model for the development of participatory political communication. Politics Quarterly, 45 (4), 915-936. doi: 10.22059/jpq.2015.55951 (In Persian).

    Hozouri, M. (2014). The role of small industries in the economic development of Turkey. Policy Quarterly (Tarbiat Modares University), 2 (5), 89-98 (In Persian).

    IRNA (2018). "Clothing industry in the economy of Iran and Turkey", news number: 83577724, available at: www.irna.ir/news/83577724 (In Persian).

    Jafari Haftkhani, N. (2012). Tourism management and national image in the Islamic Republic of Iran. Publications of Imam Sadegh University (In Persian).

    Jalali Tarshizi, H. (2018). Foreign Economic Relations in the Framework of Resistance Economy. Supervisor: Dr. Sohrab Shahabi, Master's Thesis, Tehran: Faculty of International Relations, Ministry of Foreign Affairs (In Persian).

    Kaddorah, E. (2010). The Turkish Model: Acceptability and Apprehension. Insight Turkey, 115-116

    Kazemi, S. A. A. (1987). Modern Diplomacy in the Era of Transformation in International Relations, Tehran: Bureau of Political and International Studies (In Persian).

    Kerr, P., & Geoffrey W., Eds (2013). Diplomacy in a globalizing world: Theories and practices. New York: Oxford university press.

    Kessous, M. (2011). Sports as Diplomacy: How Small Gulf Countries Use Big Sports to Gain Global Influence, Monday, June 27. http://www.time.com/time/ world/article/0,8599, 2080062,00.html.

    Kopp, H. W. (2004). Commercial Diplomacy and The National Interest, Washington: American Academy of Diplomacy: Business Council for International Understanding.

    Lew, A. A., Yu, L., Ap, J., and Guangrui, Z. (2003). Tourism in China. (The Haworth Hospitality Press®, an imprint of The Haworth Press, Inc.) Retrieved from http://fama2.us.es:8080/ turismo.

    Li, X., & Verner, W. (2010). Building China’s Soft Power for a Peaceful Rise, Building China’s Soft Power for a Peaceful Rise, Published online. Journal of Chinese Political Science, Volume 16, 69–89 doi: 10.1007/s11366-010-9130-2

    Lopes, I. T., Ferraz, D. P., & Rodrigues, A. M. G. (2016). The drivers of profitability in the top 30 major airlines worldwide. Measuring Business Excellence, 20 (2), 26-37. doi: 10.1108/MBE-09-2015-0045

    Medeiros, E., & Fravel, M. (2003, November/December). China's New Diplomacy. Foreign Affairs.

    Ministry of Economy (2014). “Economic Outlook” , available at: http://www.economy.gov.tr

    Motaghinejad, M. (2014). The role of health tourism in creating an image of the Islamic Republic of Iran abroad (research example: Razavi Hospital of Mashhad), Master's thesis under the guidance of Mohsen Khalili, Mashhad: Ferdowsi University (In Persian).

    Mushfaq, Z. (2021). Looking at the dimensions and achievements of economic and cultural diplomacy in Turkey. Economic Security Monthly, 9 (94), 71-94 (In Persian).

    Nye, JR. Joseph S. (2004). The Means to Success in World Politics. Published in the Unired States By PublicAffairsTM. Printed in USA.

    Ögürtcü, M., & Raymond, S. (2008). “Fine-tuning Turkey’s economic diplomacy”, EurasiaCritic Magazine.

    Peterson, J. E. (2006). Qatar and the World: Branding for a Micro-State, Middle East Journal, 60 (4), 732-748, doi: 10.3751/60.4.15

    Pham, J., & Bello, J. (2018). Chinese Aid and Investment Are Good for Africa. FOREIGN POLICY, April 12, at: https://foreignpolicy.com/2018/08/31/chinese-aid- and-investment-are-good-for-africa.

    Poter A. G., Van Bergeijk, & Selwyn, M. (2009). “Economic Diplomacy and Economic Security”, NEW FRONTIERS FOR ECONOMIC DIPLOMACY.

    Qolipour Nowrozi, A., Barzegar, K., & Shahandeh, B. (2021). Challenges and opportunities of economic diplomacy of the Islamic Republic of Iran in new geopolitical conditions. Geography Quarterly (Regional Planning), 11 (3), 383-405 (In Persian).

    Rana, Kishan S. (2007). Economic diplomacy: the experience of developing countries. The New Economic Diplomacy: Decision-Making and Negotiations in International Economic Relations, Aldershot: Ashgate.

    Rashnou, N. E., & Hamidi Farahani, H. (2012). A Look at Geopolitics and Economic Diplomacy of the Islamic Republic of Iran, Tehran: National Center for Globalization Publications (In Persian).

    Rosario Adapon Turvey (2014). Economic Diplomacy and Security Linkages Trend and Changes. Department of Interdisciplinary Studies. Lakehead University. International Diplomacy and Economy, Vol.2 No.1, 4-22, doi: 10.1504/IJDIPE.2014.060754

    Sachs, J. D. (2010). Turkish Economic Development: An Overview. Chicago: University of Chicago Press.

    Sautman, B. V. (2006). Friends and Interests: China’s Distinctive Links with Africa. Hong Kong: Center on China’s Transnational Relations, Working Paper, 12, 1-38.

    Sharai, Z., & Ebrahimi, S. A. (2021). Identification and ranking of factors affecting national branding in the field of elites and top talents: a mixed approach. Human Resource Management Research, 13 (1), 171-199 (In Persian).

    Siyahi, H. (2019). The role of Qatar's foreign policy in creating a national brand and positive image of this country. Research of Nations, Volume 5 (58), 74-99 (In Persian).

    Szatlach, M (2015). The importance of economic diplomacy in the era of globalization (the case of China). Retrieved 20 April 2017 from stream/handle/ item

    Taghizadeh, R. (2014). Issuing technical and engineering services and obtaining employment opportunities in international labor markets: Turkey's experience Social. economic, scientific and cultural work and society monthly, (187), 10-17 (In Persian).

    Temporal, P. (2000). Branding in Asia — The Creation. Development and Management of Asian Brands for the Global Market, John Wiley & Sons (Asia) Pte Ltd, Singapore.

    Turan, I. (2011). Turkish Foreign Policy: Interplay Between the Domestic and External. Washington D.C.: Carnegie Endowment for International Peace

    Ulusoy, R. (2011). The Effects of Tourism Sector on Turkish Economy. International Research Journal of Finance and Economics, 90.

    Ünay, S (2010). Economic Diplomacy for Competitiveness: Globalization and Turkey's New Foreign Policy. Perceptions, 15 (3-4), 21-47.

    Van Mead, N. (2018). China in Africa: Win-Win Development, or a New Colonialism? THE GUARDIAN, March 17, at: https://www.theguardian.com/cities/2018/jul/31/china-in-africa-win-win-development-or-a-new-colonialism.

    Wang, Z. (2016). “China’s New Silk Road Strategy and Foreign Policy Toward Central Asia”. Southeast Review of Asian Studies, Xi’an International Studies University, Vol 38, p 69.

    World Bank (2015). available at:www.worldbank.org/en.

    Zamora Barberá, Z. (2016). Excellence, uniqueness and elites: Constructing Spain through nation branding on the website Marca España, Master thesis, Jonkoping University.

    Zuidema, F. (2016). The Effectivness of the Economic Diplomacy of the Netherlands, Utrecht University.